Tots els centres educatius de Vila han suspès l’activitat lectiva com a conseqüència de la tempesta
El CEIP Can Misses ha estat un dels més afectats

Sol ser més freqüent en homes d'edat avançada, però s'ha vist un augment en persones més joves
Imatge d'arxiu. / SHUTTERSTOCK
204En aquest 2024 s’han atès 750 casos confirmats d’ictus a l’Hospital de Son Espases i l’any passat en foren 800. Però com que des del 2021 es registra un increment anual d’ictus, creuen que a final de desembre s’haurà superat aquesta xifra de 800 casos confirmats.
Sol ser més freqüent en homes d’edat avançada. Però, tal com explica la neuròloga de Son Espases, Sílvia Tur, s’ha vist un increment a persones més joves.
Els factors de risc són malalties com la diabetis, la hipertensió arterial, l’excés de colesterol, arrítmies i tabaquisme. És per això que, diu Tur, fer un bon control d’aquestes i deixar de fumar és clau per evitar que en patim un. També volem destacar que és un accident cerebrovascular amb una taxa elevada de supervivència. De fet, sobreviuen el 90% dels pacients que han tengut un ictus isquèmic i el 75% dels que l’han tengut hemorràgic.
I precisament avui dimarts, 29 d’octubre, que és el Dia Mundial de l’Ictus, hem volgut parlar amb un d’aquests supervivents. Hem parlat amb Francesc Gilibets Castells, qui va patir un ictus ara fa un any i mig, amb 71 anys. Ara hi veu borrós i sempre necessita algú a devora ell per fer les coses, li costa trobar les paraules per parlar, li falla la memòria i té poca traça. I el conjunt de tot plegat fa que no pugui fer el que feia fins abans de tenir l’ictus, com ara tocar la guitarra, pintar, nedar, esquiar, llegir i fer les feines de casa.
En el marc de la celebració d’aquest dia, Son Espases acull avui la Jornada de l’Estratègia d’Ictus de les Illes Balears-20 anys de Codi Ictus.
El CEIP Can Misses ha estat un dels més afectats
Amb l'objectiu de protegir la seva salut mental, reben un curs per part d'una psicòloga d'emergències
S'espera que els altres 27 activistes espanyols de la flotilla arribin devers la mitjanit d'aquest dilluns a dimarts
La Guàrdia Civil espera els resultats de l'autòpsia, que determinarà si la víctima ha mort de manera natural o si es tracta d'un assassinat