El ministre de Justícia defensa "la transparència" del sistema de repartiment de menors
EFE/Daniel González
116El ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, ha advertit que hi haurà conseqüències legals si les comunitats autònomes incompleixen la llei que preveu la derivació de menors migrants no acompanyats des de territoris amb alta pressió migratòria cap a altres autonomies: “No m’imagino que, per molta instrucció que puguin tenir des d’algun lloc, vulguin incomplir la llei obertament, perquè això tindria, lògicament, conseqüències legals”, ha assenyalat.
El ministre ha defensat que els criteris per distribuir els menors no acompanyats són objectius, clars i transparents, i que en cas que una comunitat tripliqui la ràtio d’acollida de 32,6 menors per cada 100.000 habitants, s’activarà el trasllat a altres comunitats. Segons Bolaños, aquests criteris són solidaris amb les comunitats que suporten més pressió migratòria, com Canàries, Ceuta, Melilla, i també Andalusia i Balears.
Aquest dijous entra en vigor el darrer decret aprovat pel Govern, que fixa la capacitat d’acollida de cada autonomia i suposa l’inici de la solidaritat obligatòria que va reclamar Canàries. En el termini d’un any, es derivaran uns 3.000 adolescents i infants procedents de les zones més tensionades cap a altres regions. A més, els menors estrangers que arribin a partir del setembre a zones tensionades seran derivats a altres territoris en un termini de 15 dies.
El destí dels menors seran comunitats amb menys saturació de recursos, i els trasllats es distribuiran tenint en compte la renda, la taxa d’atur, la dispersió territorial, l’esforç previ, la insularitat i la situació fronterera. Amb dades màximes publicades al juliol, el Govern calculava que Andalusia (677 joves), Madrid (647) i la Comunitat Valenciana (571) són les comunitats que més menors han de rebre. Les segueixen Castella-la Manxa (320), Galícia (317), Aragó (251), La Rioja (205), Castella i Lleó (197), Extremadura (159), Cantàbria (156), Astúries (144), Múrcia (133), Navarra (188) i les Illes Balears (49). Pel grau d’esforç d’acollida realitzat fins ara, ni el País Basc ni Catalunya haurien d’acollir cap jove, tot i que Catalunya ha anunciat la seva intenció d’atendre com a mínim 31.
Aquest decret ha estat impugnat als tribunals per deu comunitats autònomes governades pel PP i per Castella-la Manxa, gestionada pel PSOE.
L'Ajuntament de Palma es prepara davant l'alerta taronja decretada per aquesta matinada de diumenge a dilluns
30 estudiants de 15 països participen a l'estada lingüística de l'Institut Ramon Llull
Socorristes, l'112, Salvament Marítim i cossos i forces de seguretat practiquen els protocols
Amb un cost de 288.672 euros, se'n modernitzarà el sanejament des de la Consolació fins a l'altura de Sant Antoni Maria Claret