Primera intervenció de l’helicòpter Milana dels Bombers de Mallorca a un incendi a Manacor
El foc, que bàsicament ha afectat finques agrícoles, ha obligat a desallotjar diversos veïns que encara no han pogut tornar a la zona

Augmenta la venda d'aquests mapes, que són el fruit de la feina col·laborativa dels excursionistes
Amb poques ofertes d’oci a l’abast, en aquests darrers mesos han augmentat el nombre de visitants a la muntanya. A la serra de Tramuntana, ara hi coincideixen dos perfils de muntanyistes: un d’experimentat i un altre de més novell. Tants uns com altres, però, per evitar riscos innecessaris haurien dur sempre un mapa de la zona per on tenen previst fer la ruta. Així s’evitarien alguns dels rescats que s’han hagut de fer en aquests darrers mesos.
Segons Jaume Tort, delegat de l’editorial Alpina a les Balears, la venda de cartografies especialitzades ha augmentat molt aquests darrers mesos. “Els mapes de la serra de Tramuntana ara es venen molt. En canvi, la venda de mapes destinats a ciclistes estrangers a caigut completament a causa de la pandèmia”, explica Tort, qui també és cartògraf.
L’elaboració dels mapes és una feina col·laborativa. Hi ha muntanyistes experimentats que periòdicament geolocalitzen pistes forestals, camins de bístia o tiranys, que després jaume Tort incorpora als mapes. “A les rutes més clàssiques de Mallorca no s’havien vist tantes persones mai com ara. Si et decantes d’aquestes rutes, poerò, la cosa canvia. No estan tan massificades”, explica Manuel Barranco, un muntanyista que es va iniciar en aquesta afició amb els mapes del Instituto Geogràfico Nacional. “Només teníem aquelles eines dels anys seixanta. Encara no hi aparaixien els embassaments de Cúber i del Gorg Blau, i tampoc hi sortia la carretera del puig Major”, diu Barranco, qui col·labora amb l’editorial Alpina.
Sobre si els nous muntanyistes continuaran amb l’afició, Barranco pensa que “molts ho deixaran un cop hagi passat la crisi sanitària, però alguns continuaran, perquè la muntanya enganxa”.
El foc, que bàsicament ha afectat finques agrícoles, ha obligat a desallotjar diversos veïns que encara no han pogut tornar a la zona
Els promotors han esperat 45 anys per poder urbanitzar
Demanen recuperar els drets perduts durant l'etapa concursal de l'empresa, en què la plantilla va renunciar al 25% del seu salari
Les temperatures de juliol han ajudat a la maduració del raïm que enguany és de molta qualitat