X

El mallorquí Daniel Peixe assaboreix l’Oscar al millor curt d’animació per “El limpiaparabrisas”

El film d'Alberto Mielgo s'alça amb l'estatueta, en uns premis marcats pel triomf de "CODA" com a millor pel·lícula

28/03/2022

El mallorquí Daniel Peixe assaboreix l’Oscar al millor curt d’animació per “El limpiaparabrisas”

Leo Sánchez i Alberto Mielgo celebren l'Oscar a millor curt d'animació per "El limpiaparabrisas" / EFE

34

El madrileny Alberto Mielgo ha guanyat l’Oscar al millor curt d’animació per “El limpiaparabrisas”, un treball que ha tengut el mallorquí Daniel Peixe com a animador. Amb una dilatada experiència en el món del cinema, Peixe ha treballat en pel·lícules com “Frozen” i “Enredados” i ha tocat el preuat guardó amb aquesta història d’amor en temps de xarxes socials.

La gran protagonista de la nit ha estat “CODA“, la pel·lícula guanyadora de Sundance 2021, que ha sorprès en guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula en uns guardons  dominats per la ciència-ficció de “Dune”, que ha sumat sis victòries als apartats tècnics. Per darrere, han quedat la inesperada “CODA”, amb tres premis en total, i “Els ulls de Tammy Faye”, que ha sumat dos triomfs, inclosa la de millor actriu protagonista per a Jessica Chastain.

Tot i que “El poder del perro” sonava com la gran favorita de la temporada de premis, les últimes setmanes va començar a veure’s eclipsada per “CODA”, el triomf de la qual en els premis del Sindicat d’Actors (SAG Awards) va il·luminar les seves opcions com la gran alternativa al guardó. Finalment, aquesta alternativa s’ha convertit en l’escollida.

El film, un remake de la francesa “La Família Bélier”, que Apple TV+ va adquirir per 25 milions de dòlars en vèncer a Sundance, havia guanyat als premis dels sindicats de productors, actors i guionistes. Una brúixola important, ja que molts dels seus votants repetien als Oscar. El seu repartiment, majoritàriament sord, i el seu argument, sobre una filla de pares sords amb talent per a la música, omplia moltes de les caselles de diversitat que tant agraden al Hollywood d’aquesta dècada. “Volem donar les gràcies a l’Acadèmia per donar el premi a una pel·lícula sobre la família i l’amor”, han dit els directors i els productors en recollir el guardó en grup.

“CODA” (que en anglès és l’acrònim per a “fill d’adults sords”) també s’ha coronat com a millor guió adaptat i ha repartit el guardó al millor actor secundari per a Troy Kotsur, que ha arrasat la temporada de premis en guanyar tots els certàmens, excepte els Globus d’Or.

NETFLIX TORNA A QUEDAR SENSE L’OSCAR

El principal perjudicat per la victòria de la pel·lícula d‘Apple TV+ va ser Netflix, que mai no havia estat tan a prop de l‘Oscar a la millor pel·lícula: “Roma”. Semblava que sí però no, Martin Scorsese ho va intentar amb “The Irishman” i, l’any passat, “Mank” va provar d’enlluernar els acadèmics, però no va recollir premis. En aquesta edició, “El poder del perro”, la seva gran carta, ha aconseguit un meritori Oscar a la millor direcció per a Jane Campion, la tercera dona que guanya aquest premi després de les victòries de Chloe Zhao, l’any passat per “Nomadland”, i Kathryn Bigelow, que va ser la primera per “En terra hostil” el 2010.


La galtada de Will Smith a Chris Rock per un acudit de mal gust sobre la seva dona Jade

WILL SMITH I JESSICA CHASTAIN GUANYEN ELS OSCAR A QUÈ ASPIRAVEN BARDEM I CRUZ

A l’apartat d’interpretació, Will Smith, protagonista d'”El mètode Williams”, ha guanyat l’Oscar a millor actor, a qui també aspirava l’espanyol Javier Bardem per “Ser los Ricardo”, que finalment ha quedat sense guardó. El discurs d’agraïment d’Smith ha quedat entelat per les disculpes que ha hagut de demanar en directe a l’Acadèmia de Hollywood després que havia pegat a Chris Rock sobre l’escenari per un acudit relacionat amb la seva dona. “Vull disculpar-me amb l’Acadèmia i amb tots els meus companys nominats”, ha dit davant la mirada atònita del públic present, emmudit durant la seva llarga intervenció.

Més amable ha estat la victòria de Jessica Chastain, guanyadora amb “Els ulls de Tammy Faye” de l’Oscar a la millor actriu protagonista, que tenia Penélope Cruz (“Mares Paral·leles”) com l’única candidata per una actuació en un idioma diferent de l’anglès. Chastain ha dedicat gran part del seu discurs a les “persones que viuen soles i sense esperança”, perquè “el suïcidi és un gran problema als Estats Units“, ha dit.

ELS TRIOMFS HISPANS: ARIANA DEBOSE, ALBERTO MELGO I LEO SÁNCHEZ

Les estauetes també han arribat a les mans dels hispans. Ariana DeBose, nascuda als EUA i d’origen porto-riqueny, ha aconseguit  l’Oscar en la categoria de millor actriu de repartiment gràcies al seu paper d’Anita a West Side Story, la mateixa que Rita Moreno va encarnar en l’adaptació del 1961. Aleshores, Moreno es va convertir en la primera dona hispana que aconseguia l’Oscar. DeBose ha destacat la seva identitat com a hispana de la comunitat LGTBQ per defensar que el cinema de Hollywood pot ser un lloc per a les minories.

L’Oscar de banda sonora ha estat per a “Dune”, que hauria estat la protagonista de la nit si l’Acadèmia no hagués lliurat els premis tècnics abans de l’emissió televisiva per alleugerir la gala. L’obra, en què Bardem ha treballat com a actor secundari, s’ha coronat com a millor banda sonora, so, disseny de producció, fotografia, edició i efectes.

28/03/2022

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT