El concepte eficiència energètica fa anys que es va posar de moda. Primer, va ser un terme abstracte. Poc després, ja es va plasmar en el dia a dia dels ciutadans, que l’han hagut d’adaptar a les seves vides. “Hem millorat a la força perquè els productes que consumeixen electricitat o energia són de cada vegada més eficients: el rentaplats és més eficient, una gelera és més eficient, una bombeta led és molt més eficient i quan compram un cotxe també gasta menys”, enumera el delegat a Balears de la Unió Espanyola Fotovoltaica, Jordi Quer. Així mateix, fa incidència en què hem après a la força perquè “els preus dels combustibles són de cada vegada més elevats i, allà on no es mirava el que consumíem, ara som més conscients i intentam gastar menys”.
Tot i els avenços, queda molt per fer, sobretot molta conscienciació ambiental. “Reduir és no consumir, no consumir és ser eficient, ser eficient és ser ecològic”, comenta Quer, qui afegeix que això és possible amb els hàbits que siguin sinònim de consumir, com ara utilitzar transport públic o reduir reciclant o reutilitzant.
I per reduir combustibles fòssils i emissions, ara vivim el boom fotovoltaic. El delegat a les Balears de la Unió Espanyola Fotovoltaica assegura que “viure a un pis no és una excusa perquè hi ha moltes instal·lacions de tipus comunitari sigui per la comunitat de veïnats o d’autoconsum compartit”.
Apagar els aparells que no feim servir, rentar i planxar la roba d’una sola vegada o aprofitar el llum natural als nostres habitatges són altres exemples de bones pràctiques per millorar l’eficiència energètica.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros