Polítics i mitjans són els principals propagadors d'un terme matemàtic mal d'entendre i d'un altre mal de pronunciar
Dos termes que s’han fet populars arran de la crisi sanitària són incidència i cribratge. No se n’havia sentit a parlar tant mai com ara. El primer és el resultat d’una operació matemàtica. “És el número de persones contagiades durant un període de 14 dies, dividit entre un nombre d’habitants determinat, i multiplicat per 100.000”, explica Daniel Ruiz, president de la Societat Balear de Matemàtiques, qui pensa que la Covid-19 ha fet evident que la societat necessita saber llegir gràfics per accedir a aquesta informació.
Cribratge, d’altra part, és un terme que ha arribat al català passant pel sedàs del castellà. És per això que els lingüistes recomenen altres mots més propers al parlar de les Illes Balears i més bons de dir. “Com que no existeixen equivalents en altres llengües europees es recomana utilitzar filtratge o triatge”, comenta Josep Ramon Santiago, del Gabinet d’Assessorament Lingüístic als Mitjans de Comunicació.
Polítics i mitjans de comunicació han estat els principals difusors d’aquests conceptes, però han vengut per quedar-s’hi aquests nous termes? “Segurament, així com minvi la crisi sanitària minvarà la freqüència de l’ús d’aquests termes”, diu Santiago.
El sostre del poliesportiu de Binissalem ha sortit volant i ha caigut damunt les cases veïnades, la qual cosa ha provocat nombrosos desperfectes
A Binissalem, el cap de fibló que ha tocat terra ha deixat danys materials a cases veïnes del pavelló d'esports, on s'han volat les plaques que cobreixen l'edifici