El 60% dels municipis de les Balears ja separa correctament la matèria orgànica
La concessionària del servei a Mallorca, TIRME, duplicarà l'any que ve la capacitat per tractar aquests residus
157
El 60% dels municipis de les Balears ja separa actualment la matèria orgànica de la resta de residus. Estam parlant de pràcticament tota la part forana de Mallorca: tot el Raiguer i el Pla. A aquests també s’hi suma Formentera (tot i que només a l’estiu) i a partir d’aquesta setmana, en proves, Palma. Estem parlant de la gestió de restes biodegradables, com les d’origen animals i vegetal, que suposen entre un 35 i un 40% de la bossa diària dels fems.
TIRME, preparada
TIRME, la concessionària de la gestió de residus a Mallorca, assegura que està preparada per tractar tota la matèria orgànica que pugui arribar de Palma. Fa 3 anys i mig que va posar en marxa un projecte d’ampliació de la metanització per poder tractar més tones de residus. Si ara en tracten 32.000 tones a partir de l’any que ve se’n podran fer el doble, 64.000 tones anuals. També aquest projecte preveu si és necessari una tercera fase d’ampliació, és a dir, que es podria triplicar si fes falta a l’actual.
A Mallorca hi ha cinc plantes de compostatge. Ara bé, el pla director sectorial, que està en fase d’aprovació incial, preveu una sèrie de plantes de compostatge de manera més descentralitzada. És a dir, crear plantes més petites i repartides per tota l’illa, a municipis com Santa Margalida o Calvià.
La separació funciona a la part forana de Mallorca
És un sistema que actualment a Mallorca ja funciona a la majoria de municipis. En va costar la implantació però ara ja funciona correctament i amb el suport de tots els veïnats. Pere Torrens, regidor de Medi Ambient de Búger, municipi que fa aquesta separació, “hem de dir que des de fa 2 o 3 anys la tendència s’ha capgirat, ara i estem entorn un 70% de reciclatge”. Costitx és un altre exemple. El batle, Toni Salas, insisteix que si la gent està conscienciada en separar l’orgànic del rebuig, a més de fer un bé al medi ambient és també un estalvi per les butxaques dels veïnats. “Estratègicament és la que hem de fomentar, perquè la majoria de pes del rebuig és orgànica. Si la separem, farem un benefici al medi ambient i de pas, estalviarem”.
La orgànica a la resta de Balears
La situació entre Mallorca i la resta d’illes és ben diferents pel que fa a la recollida de material orgànic. Formentera només ho fa durant l’estiu i a Menorca va estar operatiu durant un temps però es va eliminar perquè, segons les institucions, no funcionava: la gent no separava correctament. Ara Eivissa es preparà per fer aquest sistema de separació entre rebuig i orgànic… Abans però ha d’acondicionar l’abocador de ca na Putxa.
Disculpau, els comentaris es troben tancats
EL MÉS LLEGIT
espanya
Els investigadors situen la casa de l'expresident del Govern espanyol com un nucli on es planificaven i dirigien les instruccions de més sensibilitat de la presumpta xarxa
cultura
Rodada en la seva major part a l'illa, el director, David Ilundain, confia que el públic quedi atrapat per aquest thriller que mescla cinema social i quinqui
societat
Al tram que connecta l'autopista amb el Molinar