X

El concert de Maria del Mar Bonet a l’Olympia de París, cinquanta anys després

La cantant mallorquina reedita aquell mític concert que ha remesclat per Mateu Picornell

04/06/2025

El concert de Maria del Mar Bonet a l’Olympia de París, cinquanta anys després

110

Amb millor qualitat de so i també d’imatge. Es publica de nou, cinquanta anys després, el concert que Maria del Mar Bonet va oferir a l’Olympia de París en el cicle ‘Cançons de llibertat’ (‘Chansons de liberté’), pel qual van passar altres grans cantautors com Lluís Llach, Raimon i Ovidi Montllor. El segell discogràfic Blau i l’artista han remesclat aquell concert històric en una edició plena de sorpreses.

Una de les grans sorpreses en aquesta nova edició és la incorporació inèdita fins al moment de la cançó ‘Què volen aquesta gent’, un al·legat contra la dictadura que Bonet no va poder incloure en el disc, que es va editar pocs mesos abans de la mort de Franco, però que sí que va interpretar a l’Olympia. Era un 27 d’abril de 1975, en un any en què, ha recordat la cantautora, es respirava “esperança”, primer per la Revolució dels Clavells que havia posat fi a la dictadura a Portugal un any abans, i més tard, per la mort de Franco.

Ara, la nostàlgia d’un temps que no tornarà s’ajunta amb un disc que gràcies a la tecnologia i la bona feina de Mateu Picornell recupera arranjaments i millora de manera molt notable el so de la publicació original d’aquell disc en directe. El disc, on es recuperen també les fotografies originals de Toni Catany, s’ha editat en CD i vinil. Una mirada al passat plena de present i de futur.

Dos concerts

Per a commemorar aquest mig segle, Maria del Mar Bonet durà aquest mateix repertori als concerts que oferirà el pròxim 8 de juliol al Castell de Bellver de Palma i el 26 d’agost al Teatre des Born de Ciutadella. L’homenatge als cinquanta anys de l’Olympia de París també arribarà a Xàtiva, a Cambrils i a Madrid.

La cantautora mallorquina ja ha ofert dos concerts a Barcelona i Girona, acompanyada de Toni Pastor (llaüt), Marc Grasas (guitarra), Marko Lohikari (contrabaix), Benjamin Salom (violí) i José Llorach (percussió).

Sobre el pacte PP-Vox: “Volen llevar l’ànima d’un poble”

En la roda de premsa de presentació del disc, aquest dimecres a l’Espai Xocolat, Maria del Mar Bonet també s’ha expressat, responent a les preguntes dels mitjans, sobre el pacte del PP i Vox per aprovar els pressuposts el qual resta presència al català en introduir el castellà com a llengua vehicular en els col·legis: “Volen llevar l’ànima d’un poble, que no existeixi diferència”, ha dit.

“Per a mi és una riquesa i per a ells és una por que la gent parli la seva pròpia llengua”. Bonet, que va aprendre la seva llengua materna a casa perquè a l’escola estava prohibida, tem “tornar a tenir la sensació que una altra vegada estan els mateixos enemics”.

“La nostra llengua és la nostra ànima. Si no existís, no existiria aquest país. La llengua és una de les coses més especials que tenim, que diu qui som (…). Un país amb diverses llengües és un país amb una gran riquesa; no és política, és cultura”, ha assenyalat l’artista palmesana.

Encara que Bonet troba a faltar coses d’aquella època, com la tirada que tenien en les universitats la poesia i la cançó protesta -especialment la Nova Cançó-, ha assegurat “voler molt el present”: “Estar a Mallorca, amb un grup de gent que m’encanta i una discogràfica que acull i dona suport a les meves propostes”, ha citat.

04/06/2025

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT