Entren en vigor noves restriccions a 14 municipis per frenar la propagació de la grip aviària
Són Santa Margalida, Muro, sa Pobla, Pollença, Alcúdia, Felanitx, Campos, ses Salines, Formentera, Eivissa, Sant Josep, Santa Eulària, Maó i es Mercadal
Una inversió pionera perquè l'administració utilitza per primera vegada el dret de tempteig i retracte
Foto cedida pel GOIB d'un dels pisos comprats al carrer Metge Josep Darder de Palma.
66El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha explicat aquest dimarts que és la primera primera vegada que l’executiu autonòmic fa servir aquesta eina legal per incrementar el parc d’habitatge públic amb la finalitat de facilitar pisos a persones amb dificultats per pagar rendes al mercat lliure.
Els vuit pisos adquirits formen part d’un lot de 42 immobles que volia vendre el Banc de Sabadell. Una operació, la de compravenda, que segons el decret llei de febrer de 2020, s’ha de comunicar a l’administració autonòmica perquè pugui exercir el dret a tempteig i retracte.
Pons ha destacat que el Govern té pressupostat aquest any 7,5 milions d’euros per comprar habitatges buits de grans tenidors, que són principalment bancs i fons d’inversió, i espera sumar-ne 75 més.
D’altra banda, Habitatge ha detectat 19 operacions de venda de diversos immobles en les quals es podria haver incomplert l’ obligació de comunicar al Govern.
El règim sancionador establert preveu multes d’entre 30.000 i 90.000 euros per habitatge quan un gran tenidor no informa, per exemple, d’una venda a un altre gran propietari. De moment, ja s’han executat i cobrat 15 sancions per valor de 219.000 euros i hi ha en marxa 47 expedients per un import de 318.000 euros.
Pons ha explicat també l’evolució del registre de pisos buits d’inscripció obligatòria per als propietaris de més de deu habitatges, sobre els quals el Govern té dret d’expropiació temporal d’ús per a lloguer social durant 7 anys a canvi d’una renda pactada.
Després de la seva posada en marxa el 2018, el registre de pisos buits va aconseguir el seu màxim al novembre de 2019 amb 1.425 pisos inscrits, una xifra que ha anat descendint gradualment perquè s’han posat a la venda en el mercat minorista o de lloguer, de manera que, segons Pons es compleix el propòsit de la Llei d’Habitatge d’empènyer als propietaris a treure els seus habitatges a el mercat per millorar l’oferta i evitar l’especulació.
Actualment hi ha 764 pisos registrats de 50 propietaris, dels quals 80, de 15 propietaris, estan en procés de revisió perquè l’IBAVI assumeixi la seva gestió per llogar-los a persones amb dificultats.
Són Santa Margalida, Muro, sa Pobla, Pollença, Alcúdia, Felanitx, Campos, ses Salines, Formentera, Eivissa, Sant Josep, Santa Eulària, Maó i es Mercadal
L'Aemet ha activat, entre les 08.00h i les 11.00h, l'avís taronja a la Tramuntana, est i sud de Mallorca; ara només està activat l'avís groc a Menorca
En un informe recomana cercar alternatives i el Ministeri apunta a una solució en superfície
La Unitat de Diagnòstic Molecular i Genètica Clínica de l'Hospital Son Espases ha detectat aquesta variant que afecta només determinats llinatges menorquins