X

El Govern prohibeix l’ús comercial dels amarraments particulars als ports autonòmics

Ports de les Illes Balears gestiona 2.625 amarraments per a embarcacions d'esbarjo a tot l'arxipèlag

25/07/2025

El Govern prohibeix l’ús comercial dels amarraments particulars als ports autonòmics

Foto CAIB

144

El Govern ha dictat una resolució per impedir que els amarraments concedits per a ús particular als ports de gestió autonòmica puguin utilitzar-se amb finalitats lucratives, com ara el lloguer turístic d’embarcacions privades, en resposta a la nova regulació estatal que permet aquesta activitat.

La resolució recorda que els punts d’amarrament assignats a embarcacions privades no podran utilitzar-se amb finalitats econòmiques i estableix que qualsevol ús comercial d’aquests amarraments suposa una “infracció greu”, que comporta l’obertura d’un expedient sancionador i la caducitat immediata de l’autorització, segons ha informat la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua en un comunicat.

Ports de les Illes Balears (PortsIB) gestiona 2.625 amarraments base de llista 7a (d’esbarjo) en 19 ports de l’arxipèlag. Segons les dades facilitades per la conselleria. Justifiquen la resolució en el fet que els amarraments base als ports de gestió autonòmica “tenen la finalitat de mantenir un equilibri entre amarraments socials i amarraments lucratius”, de manera que utilitzar-los amb finalitats econòmiques “suposa desvirtuar-ne la finalitat”.

PortsIB subratlla que el model balear d’ordenació portuària distingeix clarament entre usos particulars i comercials, ja que impliquen afectacions i necessitats diferents, sovint incompatibles. “Aquesta diferenciació permet preservar l’equilibri entre l’activitat nàutica, la seguretat de les instal·lacions i la protecció de l’entorn litoral”, indica l’entitat.

El Govern ha incidit que la resolució estatal publicada al BOE del passat 22 de juliol “no altera el marc jurídic autonòmic, ni pot imposar-se sobre les condicions d’ús establertes en els títols d’ocupació de PortsIB”.

L’entitat autonòmica mantindrà els controls i la tutela sobre l’ús dels amarraments “per garantir que es destinen exclusivament a la finalitat per a la qual van ser concedits”. La resolució es publicarà al BOIB i ja es pot consultar a la pàgina web de PortsIB.

Amb l’objectiu de reforçar el control sobre els ports autonòmics en règim de gestió indirecta, PortsIB ha sol·licitat a les entitats concessionàries que presentin, en un termini màxim de deu dies, una proposta provisional de repartiment d’amarraments segons el seu ús. Hauran de diferenciar els destinats a embarcacions d’ús particular i els reservats a activitats professionals, i especificar, en aquest cas, si es tracta de xàrter nàutic o de transport marítim no regular.

25/07/2025

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT