Logo IB3N
X

El nou decret d’habitatge apuja l’IVA al 10% dels habitatges turístics i en limita la compra per part de fons voltor

També se suspenen fins al 2030 el desnonaments executats per fons voltor o els que afecten famílies vulnerables sense alternativa residencial

08/10/2026

El nou decret d’habitatge apuja l’IVA al 10%25 dels habitatges turístics i en limita la compra per part de fons voltor

45

El Butlletí Oficial de l’Estat publica els dos nous decrets d’habitatge. Un de 99 pàgines, on la major part de les mesures entraran en vigor aquest dijous, i un segon, sobre la pròrroga automàtica dels lloguers, que ho farà el 15 de novembre.

Amb la convocatòria d’eleccions generals pel pròxim 29 de novembre, ambdós decrets han de passar per la Diputació Permanent, on només el primer decret, es preveu que prosperi amb el suport del PNB. És un text que inclou novetats sobre els desnonaments, els habitatges turístics o la compra per part de fons voltor.

El nou decret de l’habitatge amplia la limitació de compra per part dels fons voltor fins el 2030.

També se suspenen fins al 2030 els desnonaments executats per fons voltor o els que afecten famílies vulnerables sense alternativa residencial. A la resta de supòsits, l’administració pot fer front al deute i els costos judicials.

Quant al lloguer turístic, l’IVA passa a ser del 10%.

Només en cas de declarar-se les illes zona tensada, els ajuntaments també podrien apujar l’IBI dels habitatges turístics. Una mesura, però, que per ara no té recorregut a les Illes.

Amb el mecanisme “TU CASA”, el Govern abona un 20% fins a 50 mil euros per comprar un primer habitatge. Un préstec que s’ha de retornar en 10 anys, una vegada s’hagi pagat la hipoteca.

El decret endureix la distinció entre lloguer turístic, lloguer de temporada i lloguer residencial. D’altra banda, el lloguer d’habitacions passa a ser regulat per la Llei d’Arrendaments Urbans, amb una protecció major pels llogaters.

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT