El que va començar com una iniciativa individual s’ha convertit en tot un moviment gràcies a les xarxes socials. Es tracta del repte #TrashChallengeMenorca, impulsat per Maria Fortuny i que pretén impulsar una recollida de fems a les platges de l’illa durant la Setmana Santa. Quasi 500 persones s’han sumat a la iniciativa. Una resposta que ha sorprès Fortuny i que l’ha obligat a dedicar-hi temps per a organitzar-ho. A hores d’ara ha format 30 equips segons el poble on resideixen dels voluntaris i també està seleccionant les platges en les qual s‘intervindrà. La preferència és actuar en aquelles més aïllades, per això ha contactat amb el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments per coordinar la recollida dels residus.
El trash challenge és una campanya que es fa arreu del món que consisteix a fer-se una fotografia en un indret ple de brossa i repetir la imatge amb l’espai ja net. Fortuny va penjar la idea a Instagram i la proposta ha rebut tan bona resposta que l’ha sorprès.
Precisament, un ciutadellenc resident a Mallorca també ha impulsat el moviment a l’illa i la resposta ha estat massiva, amb la implicació d’entitats i ONG’s.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular