APAEMA demana un pla estratègic de sequera a Agricultura que equipari la facilitat d'accés a les ajudes de ramaders extensius i intensius
Agricultura ha declarat sequera agrària després de registrar, de setembre a desembre, un 10% de precipitacions manco del que és habitual a les Pitiüses, i devers un 20% menys, a Menorca i Mallorca. Tot això, amb temperatures molt altes. Aquesta és la passa prèvia per poder obrir línies d’ajudes.
A l’explotació de Purgatori, a la Marina de Llucmajor, es dediquen a la ramaderia extensiva per produir me ecològic. Els animals aprofiten la pastura natural. Enguany, però, s’han aplegat la manca de sequera i la calor, i el farratge és molt escàs, explica Xisco Llompart: “Amb aquesta calor, tan sols hi ha la rosada, que permet créixer algunes pastures”.
Llompart pertany a l’Associació de Productors Ecològics APAEMA, amb 316 explotacions a les Illes. La resolució d’Agricultura els permetrà obrir una mica el ventall de la casta d’alimentació que poden donar a la guarda ecològica d’extensiu. Es queixen, però; ara hauran de córrer per comprar el menjar i poder optar a les ajudes, i també troben que el sistema actual afavoreix els ramaders intensius. Per això, demanen un pla estratègic de sequera que doni continuïtat i estabilitat al sistema d’ajudes i que equipari l’accés d’extensius i intensius.
Unes 200 persones s’han concentrat a les portes del centre, as Pil·larí, a Palma, i s'hi ha llegit un manifest: "Aquí t'esperam, amb els braços oberts"
Continua ingressat a Son Espases, estable, i serà traslladat a planta
Es tracta d'un immoble històric, de més de 550 metres quadrats i taxat en 1,5 milions d'euros