Llum verda a la construcció de 77 xalets nous a s’Estany d’en Mas, a Manacor
Els promotors han esperat 45 anys per poder urbanitzar

Les tempestes i els huracans estan fortament influïts pels processos físics generats per les millors ones dels surfistes
Foto: EFE/KELLY CESTARI
68Per als surfistes, trobar el ‘punt dolç’, la part més poderosa de l’ona, és part de l’emoció. Una troballa que, a més, té el seu correlat en el pronòstic meteorològic i l’evolució del clima.
L’investigador postdoctoral Nick Pizzo, de la Scripps Institution of Oceanography a la Universitat de Califòrnia, Sant Diego, ha trobat la ubicació exacta en l’ona on un surfista guanya la velocitat més gran per obtenir el millor lliscament sobre l’aigua.
Pizzo va aplicar els principis de la física en la superfície de l’oceà -on l’aire i l’aigua es troben- per estudiar com l’energia es transfereix des de l’ona subjacent a una partícula en la superfície, en aquest cas, un surfista.
“A partir de la velocitat i la geometria de l’ona, es poden determinar les condicions per navegar-la i també on se situarà l’acceleració màxima”, diu Pizzo, autor del nou estudi i àvid surfista.
Quan una ona es trenca en la superfície de l’oceà, es generen corrents i gotetes d’aigua en forma d’aerosol marí que són expulsades de l’oceà cap a l’atmosfera. Aquests processos a petita escala són peces fonamentals d’informació per millorar els models meteorològics i climàtics per poder predir millor les grans tempestes i el clima futur.
“En estudiar l’acceleració d’un surfista teòric sobre una ona, podem proporcionar una millor descripció dels corrents generats per les ones de trencament, la qual cosa condueix a una millor comprensió del moment i el pressupost energètic entre l’atmosfera i l’oceà”.
Ones rompents, com les que els surfistes munten prop de la riba, són infreqüents en els oceans del món. No obstant això, segons Pizzo, són fonamentals per a la predicció meteorològica, on, per exemple, les tempestes i els huracans estan fortament influïts pels processos físics generats per les ones rompents, així com per l’evolució a llarg termini del clima.
Els promotors han esperat 45 anys per poder urbanitzar
La Federació Balear d'Espeleologia acusa la Societat Espeleològica Balear i la Direcció General de Medi Natural de causar danys en una cavitat de la Xarxa Natura 2000
Cada dimecres d'estiu, el bar Infanta és el punt de trobada on fins i tot és necessari tancar el carrer
Ha hagut de ser atès en el lloc dels fets per ferides de segon grau a la cama i el braç