La respiració, frases d’autoprotecció i altres eines perquè els bombers puguin gestionar les emocions en situacions crítiques
Amb l'objectiu de protegir la seva salut mental, reben un curs per part d'una psicòloga d'emergències

L'objectiu de la xarxa d'alerta primerenca és minvar el risc en cas d'inundació
Actualment, una norantena d’estacions hidromètriques i meteorològiques a totes les Illes conformen l’Inunsab: el sistema d’alerta primerenca per gestionar el risc d’inundació. Un dels elements que la conformen és la sonda que mesura el cabal d’aigua. Una informació amb què es treballa a l’oficina de l’Observatori de Riscos Naturals i Emergències de les Illes Balears, RISCBAL.
El director de l’observatori, Joan Estrany, explica que interpreten les dades a partir de gràfics que mostren la precipitació acumulada i l’evolució de la làmina d’aigua. Ara, la informació s’actualitza cada cinc minuts, però fan feina perquè sigui cada minut.
Les estacions s’han instal·lat a punts estratègics, els que el Pla Hidrològic preveu com a àrees amb risc potencial significatiu d’inundació. Una de les tasques a fer a cada estació és prendre mesures del llit del torrent per obtenir-ne el perfil i determinar-ne els nivells de risc.
Aquesta la feina la fan els tècnics investigadors com Xesc Ferrer: “Quan hi ha una crescuda sabem fins on arriba l’aigua, i això ens permet delimitar un sistema d’alertes, que va del groc al vermell”. Però a l’hora de determinar el risc hi ha altres variables a tenir en compte, com l’estat del sòl.
Les dades arriben a dia d’avui en temps real. Però està previst fer prediccions amb més marge d’antelació. Estrany destaca: “En el termini d’un any o un any i mig, serem capaços d’observar i interaccionar amb aquestes dades que ens reporta cada estació i veure si amb un metre d’aigua a una estació determinada podem tenir problemes d’inundació aigües avall”.
La majoria de les estacions que considera el projecte, més de noranta, estan instal·lades. Però està previst ampliar la xarxa per fer-la extensiva perquè resulti útil per a altres fenòmens meteorològics adversos.
Amb l'objectiu de protegir la seva salut mental, reben un curs per part d'una psicòloga d'emergències
S'espera que els altres 27 activistes espanyols de la flotilla arribin devers la mitjanit d'aquest dilluns a dimarts
L'home estaria implicat en un accident de trànsit en la rotonda del Fan cap a Mercapalma, a Palma, on ha mort un home de 31 anys
Ha causat una gran expectació perquè la columna de fum era visible a tota la ciutat