Marga Prohens reclama que la trobada dels caps dels executius autonòmics amb Pedro Sánchez no sigui una "cortina de fum"
Prohens al Palau de la Moncloa amb Sánchez l'octubre de l'any passat
44Crisi migratòria, protecció de fronteres, infrafinançament de les illes o la reclamació dels convenis ferroviari i de carreteres. Aquests són els temes que exposarà divendres la presidenta del Govern, Marga Prohens, al cap de l’Executiu central, Pedro Sánchez, en la Conferència de Presidents a Barcelona. La cap de l’Executiu espera que la trobada no sigui, ha dit, una “cortina de fum”.
Prohens acudeix a Barcelona amb una agenda balear de qüestions a tractar, que la presidenta del Govern explicarà a Sánchez al marge de polèmiques lingüístiques. Els assumptes que exposarà són la crisi migratòria, la protecció de les fronteres, l’infrafinançament de les Illes o la reclamació del conveni ferroviari o del conveni de carreteres “que ens varen robar la passada legislatura”, ha dit la presidenta. Prohens ha afirmat que “li xerraré en català, en castellà o si sabés en xinès, en xinès. Però que ens escolti, que ens faci cas, i que ens deixi d’enganyar”.
Habitatge
De fet, la presidenta no confia gaire en l’Acord Estatal per a l’Habitatge que Sánchez durà divendres a Barcelona. Prohens espera que la trobada “no sigui una cortina de fum” per tapar l’incident protagonitzat dimecres per l’exmilitant socialista Leire Díez i l’empresari Víctor de Aldama: “No em pensava mai veure en el nostre país com dues bandes mafioses de dins del Partit Socialista s’acabessin arribant quasi a les mans en viu i en directe”.
Mobilitzacions
Quant a les mobilitzacions anunciades a l’educació contra el pacte de pressuposts entre PP i Vox, la presidenta ha llençat un missatge de tranquil·litat en relació amb la llengua catalana a les aules: “L’acord diu el que diu, no el que diuen alguns que diu”. Prohens ha explicat que “no es toca la Llei de normalització lingüística, no es toca el Decret de mínims, no es toca l’autonomia de centres”.
La presidenta ha afirmat que el pacte amb Vox evitarà haver d’aplicar “les retallades de 400 milions d’euros” als comptes autonòmics que els socialistes havien presentat via esmenes per mor de la pròrroga dels pressuposts de 2024.