X

La investigació de l’UCO a les Balears

Ara s'ha sabut que l'UCO situa el cas Mascaretes com l'origen de la investigació contra l'exsecretari general del PSOE, Santos Cerdán

13/06/2025

La investigació de l’UCO a les Balears

35

Abril de 2020 en plena pandèmia per la covid, el Govern adquireix gairebé un milió i mig de mascaretes.

El 5 de maig s’executa l’ordre de pagament. Només un mes després, el Centre Nacional de Mitjans de Protecció determina que les mascaretes no són FFP2. El servei de salut n’ordena la retirada i les emmagatzema a unes instal·lacions de l’IBsalut.

Dos anys després, amb les mascaretes ja caducades, la Guàrdia Civil s’interessa per primera vegada per l’expedient de compra. Però no és fins al 2024 quan el cas Koldo esclata a escala nacional amb les detencions de José Luís Abalos i Koldo García. El cas inclou contractes signats pel Govern de les illes per valor de 3,7 milions d’euros.

Ara s’ha sabut que l’UCO situa el cas Mascaretes com l’origen de la investigació contra l’exsecretari general del PSOE, Santos Cerdán. I que el detonant foren les declaracions de Victor de Aldama davant l’Audiència Nacional. L’empresari va apuntar que, a més de la compra de mascaretes, hi havia moviments per aconseguir altres contractacions públiques. Al Parlament de les Illes, en canvi, es va acollir al dret a no declarar. Qui sí que ho va fer, va ser l’expresidenta Armengol, que ha negat sempre haver parlat mai amb ell.

En declaracions a mitjans nacionals, de Aldama la contradiu. Assegura que n’explicarà els detalls davant el jutge.

L’anàlisi de les converses enregistrades per Koldo García durant més de quatre anys, que guardava en desenes de memòries digitals, algunes encriptades, han permès a l’UCO reconstruir la trajectòria de la presumpta trama corrupta. Els primers contactes entre Santos Cerdán i Koldo daten de l’any 2013. La Guàrdia Civil posa com a exemple de la confiança de Cerdán cap a Koldo l’intercanvi de missatges entre tots dos quan suposadament el primer li demanaria al segon manipular el procés de primàries del PSOE de l’any 2014. A Navarra Koldo i Cerdán mantenen relació amb el responsable d’Acciona a la comunitat foral i amb altres de les empreses investigades.

L’any 2017 Pedro Sánchez és triat nou secretari general del PSOE i Cerdán entra a l’Executiva com a secretari de Coordinació Territorial. Es trasllada a Madrid acompanyat de Koldo que començarà fent de conductor per al partit, i s’acostarà cap als llavors secretari d’organització socialista, José Luis Ábalos. El 2018 Ábalos és nomenat ministre de Transports i García passa a ser el seu assessor. La figura de García, a més, hauria permès a Cerdán exercir una certa influència en adjudicacions d’obra pública.

La primera de les gravacions que va trobar l’UCO a Koldo García amb Cerdán o Ábalos data d’abril de 2019. En total va fer vuit gravacions en les quals apareixen parlant del repartiment d’obres públiques per a diferents empreses. La penúltima gravació aportada per la Guàrdia Civil és de novembre de 2023, més de dos anys des que Pedro Sánchez va destituir Ábalos i Koldo García se’n va anar del Ministeri.

13/06/2025

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT