Fa més de 6 metres de perímetre i produeix 300 quilos d'oliva cada any
Una olivera mil·lenària de Fornalutx acaba de guanyar el premi a la millor olivera monumental d’Espanya 2020. És la primera vegada que el jurat de l’Associació Espanyola de municipis de l’Olivera atorga aquest reconeixement a una olivera mallorquina i s’ha valorat, a més de la majestuositat de l’arbre, la productivitat i l’entorn, en plena Serra de Tramuntana.
Té més de 1100 anys de vida i fa més de 6 metres i mig de perímetre amb una soca imponent de formes impossibles. La trobam a una de les finques de Can Det, a Fornalutx, i pertany a la família Deyà Canals. L’olivera data probablement de l’època musulmana (devers el segle IX) i està inscrita a la Denominació d’Origen Protegida Oliva de Mallorca. És de la varietat autóctona empeltre mallorquina i mil anys després, continua produint anualment 300 quilos d’oliva negra que cullen a mà i que no utilitzen per fer oli, sinó per empotar trempada. Ara es podrà visitar. Serà senyalitzada perquè tothom hi pugui arribar.
L'autobús ha envestit un grup de ciclistes, per causes que s'investiguen, i deixa fins a set persones ferides de diversa consideració