Logo IB3N
X

L’Arxiu Històric d’Eivissa i Formentera mostra els seus tresors

Ofereix una col·lecció de juguerois i teatre amb perspectiva de gènere

10/06/2026

L’Arxiu Històric d’Eivissa i Formentera mostra els seus tresors

52

L’Arxiu Històric d’Eivissa i Formentera ha organitzat aquest dimarts una jornada de portes obertes amb motiu del Dia dels Arxius, una oportunitat de conèixer els seus tresors. El fons de l’Arxiu arrenca al segle XIII, amb la conquesta catalana. Destaca un facsímil de 1325, amb il·lustracions de la vida de Ramon Llull. També hi trobam quadres que mostren com eren sa Joveria o sa Graduada, o altres peces o anècdotes que han cridat l’atenció del públic assistent.

També s’ha donat espai a una petita exposició de juguerois antics de la col·lecció de Félix Martínez, que mostren el biaix de gènere de l’època de primera meitat del segle XX: estris de cuina, cura i costura per a les nines, per orientar-les a les tasques que s’esperava que desenvolupessin.

La directora de l’Arxiu, Fanny Tur, ha explicat que bona part dels tresors que no amaga sinó que mostra aquest espai es pot consultar en línia. Tancava la jornada una peça teatral del grup menorquí Beta Teatre sota el títol Dona i Arxiu, un projecte que posa en escena les vivències de dones de les Illes Balears recuperades a través de la investigació conjunta amb arxiveres, arxivers i historiadores. Ente altres coses, l’espectacle dona veu a figures sovint invisibilitzades, com dides, bruixes i embruixades, mestres, activistes, metgesses, remeieres, condemnades, empresonades o alliberades.

Disculpau, els comentaris es troben tancats

EL MÉS LLEGIT

Ara va de bo, Ciutadella

Aquest dimarts migdia, com és tradició, el fabioler Sebastià Salort ha demanat permís al caixer senyor, Ignasi Saura, per iniciar el replec i donar el sus al bienni 2026-2027

Ara va de bo, Ciutadella