El Govern balear però no renuncia als 78 milions d'euros de deute pendent d'IVA
Les Balears tendran un marge de dèficit de 65 milions d’euros amb l’aplicació dels nous objectius d’estabilitat pressupostària per al 2020. En acabar el Consell de Política Fiscal i Financera d’ahir vespre, la consellera Rosario Sánchez assegurava que aquesta nova situació donava tranquil·litat. A més s’ha acceptat la reclamació d’endarrerir dos anys el dèficit zero.
Una de freda i una de calenta. És el resum del Consell de Política Fiscal i Financera d’ahir. El Ministeri d’Hisenda no fa comptes pagar a les comunitats autònomes els 2.500 milions d’euros que els deu del mes de desembre des del 2017. Per això a canvi, enguany podran augmentar el límit de dèficit: del 0 passaran al 0,2 per cent.
“Les comunitats autònomes han gastat els doblers de l’IVA, i en aquest moment aquesta despesa s’ha traduït en dèficit per a les comunitats autònomes que han incorregut en dèficit perquè no els arribava l’ingrés corresponent i, en qualque cas, un increment del període mitjà de pagament”, ha explicat la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero.
La consellera d’Hisenda, Rosario Sánchez, ha dit que aquesta decisió del CPFF “deixa en una situació de tranquil·litat respecte al pressupost 2020 i 2021, són trenta o trenta-tres milions d’euros. Jo crec que és important perquè retarda el dèficit zero dos anys i això era el que demanaven les comunitats autònomes”.
Això sí, les autonomies no estan d’acord que la flexibilització de l’objectiu d’estabilitat pressupostària sigui moneda de canvi per l’IVA.
“La ministra d’Hisenda es nega a retornar la liquidació de l’IVA de l’any 2017. La solució no és permetre que hi hagi més dèficit, la solució és que alliberi aquests fons que no són del ministeri d’Hisenda sinó de les comunitats autònomes”, diu Javier Fernández- Lasquetty, conseller d’Hisenda de Madrid.
El conseller d’Hisenda de Castella-la Manxa, Juan Alfonso Ruiz, s’ha pronunciat en el mateix sentit i ha dit que no es podia dirigir ” als ciutadans i ciutadanes de Castella-la Manxa i dir-los que aquella deuda que m’havia de reconèixer l’Estat, em diu que ja no me les reconeix, però que em deixa doblers per finançar el dèficit que aquesta partida m’ha generat a l’exercici anterior”.
“Ens canvia allò que ens havia de pagar per un préstec. Evidentment, si qualsevol de nosaltres o qualsevol ciutadà a qui devem doblers els hi diem no et pagarem però et donem un préstec, crec que no ho acceptaria. No podem estar contents”, ha assegurat Juan Bravo, conseller d’Hisenda d’Andalusia.
Tot i que el Govern balear ha estat entre les comunitats autònomes que han votat a favor que Hisenda els permeti tenir dèficit, no renuncien a cobrar la mensualitat pendent de l’IVA, serien 78 milions d’euros.
El Govern balear demana al CPFF major flexibilitat del dèficit i la compensació de l’IVA
S'investiguen les causes de l'accident
En arribar els sanitaris d'emergències, han trobat el presumpte agressor ferit per arma de foc i l'han traslladat en estat greu a l'Hospital de Son Espases