Deu anys després de l’accident, cap persona física, jurídica ni institucional ha estat declarada per la justicia responsable de l’accident d’Spanair. L’única investigació oficial va carregar la culpa als pilots, que van morir en el sinistre.
Aquesta explicació mai ha satisfet les víctimes. Consideren injust que només es responsabilitzi els pilots i volen saber per què va fallar el sistema d’alarma TOWS, una de les preguntes encara sense resposta.
En diverses ocasions, han reclamat, sense èxit, que es desclassifiquin els documents emprats en la investigació. A finals de maig, l’audiència Nacional es va declarar competent per resoldre aquesta reclamació de les víctimes. La Fiscalia i l’Advocacia de l’Estat s’hi van mostrar en contra.
La via penal es va tancar el 2012, quan l’Audiència Provincial de Madrid va arxivar el cas. Això, tot i que el jutge instructor proposàs portar a judici dos tècnics de manteniment.
La Comissió d’investigació parlamentària iniciada a principis de juliol tampoc no ha servit per aclarir res.
L’accident va suposar el principi de la fi d’Spanair. La companyia ja estava negociant traslladar la seva seu de Palma a Barcelona. El canvi no va poder evitar que, a principis de 2012, la companyia anunciàs el tancament. Dos mil quatres-cents treballadors van ser acomiadats.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular