Héctor Gil té un petit racó ple de llibres. I ara n’hi afegeix 4 més que tenen una cosa en comú: són de literatura ambientada en el món rural, però que posa el focus en les capes socials més precàries. “Són gent sense cap tipus d’esperança, que se cerca la vida tan bé com pot amb l’economia informal, la droga…”.
Aquest professor de Treball Social de la UIB ha organitzat unes jornades per donar veu a aquesta literatura que defensa com a bon document social, “per tal de mostrar una realitat que ha estat invisibilitzada tant mediàticament com des del punt de vista de les ciències socials i humanes“.
A tall d’exemple, el llibre ‘Desguace americano’, de Bonnie Jo Campbell. Són relats ambientats en pobles desindustrialitzats del sud dels Estats Units. També proposa ‘Facendera’, d’Óscar García Sierra; ‘Al final siempre ganan los monstruos’, de Juarma, i ‘Antes del huracán’, de Kiko Amat.
“La meva idea era rompre amb el classisme ambient en què ens movem”, explica Gil. “Em fa l’efecte que el context de la crisi, tant la financera de 2008 com la de la Covid, ha generat un context propici per fer visibles realitats respecte de les quals havíem viscut gairebé d’esquenes fins ara“.
De tot plegat en parlarà aquest divendres, dia 1 de desembre, en una conferència, i dia 15, en un col·loqui amb l’escriptor Juarma. Serà a l’edifici Sa Riera que la UIB té Palma.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular