Mor un ciclista a la carretera de Santa Maria
L’home, d’una quarantena d’anys i de nacionalitat estrangera, ha estat atropellat per dues furgonetes a la via que connecta Santa Maria del Camí amb Santa Eugènia
Enguany, l'estiu compta amb quatre llunes plenes, una situació que es repeteix set vegades cada 19 anys. I aquesta quarta lluna es diu "Lluna Blava"
2060
Aquest dilluns, a les 20:25 hora oficial, ha arribat la Lluna plena del mes d’agost. No és un fet astronòmic qualsevol, és en realitat una lluna plena amb una doble curiositat.
Superlluna
Aquesta serà el que modernament s’anomena «superlluna». Serà així perquè el ple de la lluna coincideix amb el perigeu o punt més proper a la Terra en la seva òrbita. Això fa que les superllunes arribin a ser fins a un 14% més grans i un 30% més brillants que les microllunes, aquelles en què el ple s’assoleix entorn de l’apogeu o punt més allunyat de la Terra.
La d’aquest dilluns inicia una sèrie de quatre superllunes consecutives, pel que si el cel no acompanya i els niguls impedeixen observar correctament la d’agost, encara disposarem de 3 oportunitats més: el 18 de setembre, el 17 d’octubre i el 15 de novembre. La d’octubre serà la més gran i brillant del 2024. A simple vista és complicat per un observador apreciar el canvi de mida i, en canvi, resulta més evident l’increment de brillantor.
Una lluna blava
Una de les curiositats astronòmiques d’aquest estiu és que hi haurà quatre llunes plenes, quan les estacions solen tenir-ne tres. Les estacions amb quatre llunes plenes es repeteixen periòdicament, set vegades cada 19 anys. La darrera estació en què això va passar fou l’estiu de 2021 i no es tornarà a repetir fins la primavera de 2027. La tercera de les 4 llunes plenes, enguany la del 19 d’agost, s’anomena «lluna blava» en la cultura anglosaxona, però modernament s’ha estès arreu del món.
Malgrat tot, no canviarà de color
En aquestes circumstàncies, lògicament, la lluna no pren cap coloració extraordinària ni apareix de color blau al cel nocturn, es tracta senzillament d’una denominació col·loquial molt estesa en l’actualitat, sobretot als Estats Units. En realitat el nom fa referència al fet curiós que suposa des d’un punt de vista astronòmic.
L’home, d’una quarantena d’anys i de nacionalitat estrangera, ha estat atropellat per dues furgonetes a la via que connecta Santa Maria del Camí amb Santa Eugènia
El padrí ha hagut de ser traslladat a l'hospital per ser intervengut
Un particular restaura el llaüt 'Els Gorretes', que sortí de drassanes l'any 1891, a Maó, i des de llavors sempre ha mantengut l'activitat
Ha estat trobada aquest divendres al matí en la casa d'una finca d’un veïnat