X

Més baixes laborals i més llargues, segons l’AIREF

PIMEM calcula que la despesa pot arribar a les Illes als 3.000 milions d'euros i els metges reclamen no haver de fer burocràcia

19/04/2026

Més baixes laborals i més llargues, segons l’AIREF

Un metge atén una pacient a un centre de salut de Mallorca

37

Les baixes laborals per incapacitat temporal han augmentat un 60% i són un 15% més llargues. Són dades de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIREF), que alerta del cost que això suposa per a l’Estat. Només a les Balears, PIMEM calcula que la despesa pot arribar als 3.000 milions d’euros.

Cada setmana, els metges que treballen al Centre de Salut es Trencadors de s’Arenal i la Unitat Bàsica de Salut de Badia Gran tramiten més d’un centenar de baixes laborals. Segons el director d’aquestes infraestructures sanitàries, el doctor Mariano Ortega, els canvis legislatius del 2023 podrien haver fet que les baixes cada vegada durin més. “No venen els pacients cada setmana a recollir el comunicat de confirmació, sinó que és el mateix programa el que calcula”. Una estimació que de vegades és més llarga que allò que el pacient necessita en realitat.

Euros

Des de 2017 la durada de les baixes s’ha incrementat un 15% i la incidència un 60%, segons el darrer informe elaborat per l’AIREF. Això té un cost per al sistema, que la petita i mitjana empresa de Mallorca, PIMEM, xifra entre el 5 i el 9% del producte interior brut illenc. “Estam parlant d’entre uns 2.000 i uns 3.000 milions d’euros, per tant, té impacte”, afirma el president de PIMEM, Jordi Mora.

Mora explica que en un comerç, un restaurant o una perruqueria, que són generalment micropimes d’entre una i deu persones en plantilla, “quan falta un treballador”, la sobrecàrrega de feina “recau sobre els companys o l’autònom i, per tant, és un problema important”. Aquesta patronal reclama més doblers per contractar metges d’atenció primària per evitar el col·lapse i la burocràcia, i incorporar les mútues com a solució.

Personal

La Societat Balear de Medicina Familiar i Comunitària (IBAMFIC) comparteix aquesta visió. De fet, la metgessa de família i vocal d’Investigació d’IBAMFIC, Marina Garcia, explica que una baixa es pot allargar “perquè falta personal, perquè venen vacances, hi ha ponts, no hi ha cites”. Garcia afegeix que “falten eines d’inspecció i control”.

La metgessa de família d’IBAMFIC afirma que existeix un servei d’inspecció mèdica, però “també van saturats, perquè tenim molt poc personal”. Des d’aquesta societat científica proposen “dotar de més personal o de més eines de control més estret per fer baixes que sí que són tal vegada prorrogables a més curt termini.” Els metges de família reclamen poder dedicar-se a la medicina i no haver de fer tasques burocràtiques que, a parer seu, “podrien ser externalitzades”.

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT