X

Mor el català Zush – Evru, l’artista internacional que “va madurar” a Eivissa

El 2022 el MACE va dedicar una exposició a la seva etapa pitiüsa

12/09/2025

Mor el català  Zush – Evru, l’artista internacional que “va madurar” a Eivissa

58

El món de l’art contemporani està de dol per la mort a 79 anys del català Albert Porta, més conegut dins el món artístic com a Zush i Evru. Aquesta figura, clau en les noves tendències artístiques dels anys 70 i 80 del segle passat, va viure i treballar durant més d’una dècada a les Pitiüses, on fa tres anys li van retre homenatge amb una gran exposició.

“Inclassificable” és el terme més usat per recordar la seva figura. A l’estiu de 2022, després de la pandèmia, el Museu d’Art Contemporani d’Eivissa (MACE) va retre homenatge al seu lligam amb les Pitiüses, on va viure des de finals dels 60 fins al 1983.

Centrat en la psicodèlia i el surrealisme a Eivissa, va crear una obra multidisciplinària amb un univers únic, que fins i tot comptava amb el seu estat, l’Evrugo Mental State. El 2001 Porta va deixar de firmar com a Zush per fer-ho com a Evru. La seva relació amb les drogues i la delicada salut mental varen ser presents en tota la seva trajectòria, pionera en àmbits com les noves tecnologies.

Zush, que és com nomia en la seva etapa eivissenca, deixa obra al MACE, i també al MOMA, el Guggenheim, el Centre Pompidou, el Reina Sofia i el MACBA.

12/09/2025

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT