Dia 15 d'octubre es commemora el Dia Internacional del Dol Perinatal
Cinc de cada mil infants moren durant el part o en els instants previs o posteriors. És el que es coneix com mort perinatal. Els seus progenitors viuen el dol perinatal, un tema que sovint és tabú a la societat. El 15 d’octubre se celebra la jornada per visibilitzar aquesta realitat.
És la que varen viure na Lis i en Toni el 7 de març d’enguany. Ella estava de 41 setmanes i 5 dies i l’embaràs havia anat bé. Quan va rompre la bossa, a l’hospital els van dir que esperarien 48 hores a provocar-li el part, tal com indica el seu protocol. Però aquesta espera va ser fatal per a la petita Emma, que va morir per un bacteri.
Gràcies a la feina amb psicòlegs i amb l’associació Estels del Cel, han après a conviure amb aquest mal que no s’oblida mai. Cadascú ho ha viscut de manera molt diferent. En Toni no va voler veure-la ni n’ha vist mai cap fotografia, per no fer-se mal. En canvi, na Lis va necessitar estar amb ella unes hores i en va fer molts retrats “per no oblidar-ne la cara”. Parlant de n’Emma, na Lis sent que continua present amb ells.
A casa hi té un racó, un “altar”, on guarda records de la seva filla. Entre ells, un conte amb una frase que ho diu tot: “Et promet que, encara que ens separem, mai estarem lluny”.
Lamenta que molta gent no sap comprendre el que passen els pares que han perdut un nadó i el seu entorn proper. Hi ha qui diu coses com “així és la vida” o “ets molt jove, ja en tindràs més”. Ella respon: “Ningú no em tornarà la meva filla, per molt jove que sigui”. Recomana evitar frases com aquestes, que no ajuden, i simplement oferir una abraçada.
S'ha desferrat de la base mentre s'hi feien una foto
Moltes escoles de Palma han sortit avui en una rua al carrer per lluir les disfresses