X

‘Palmer’, un poemari-llibre d’artista sobre els amors fortuïts

El poeta Marcos Augusto Lladó i l'artista plàstic Tomás Pizá s'han unit en aquest projecte que presenten aquest divendres a la galeria Xavier Fiol de Palma

08/09/2023

‘Palmer’, un poemari-llibre d’artista sobre els amors fortuïts

46

El poeta Marcos Augusto Lladó i l’artista plàstic Tomás Pizá s’han unit per crear un llibre d’artista anomenat ‘Palmer’, de tirada limitada. El componen deu poemes i quatre litografies en què la palmera esdevé el símbol d’una Mallorca de postal i dels subjectes que protagonitzen els amors fortuïts. El presenten aquest divendres a les set de l’horabaixa a la galeria palmesana Xavier Fiol.

Atento a la espesura de tu cabello / detengo pálidas / palabras sobre tu piel. / Las escribo cada cierto tiempo. / Escarbo en tu uña, con otra uña, / amparado por el piélago / amable del instante que nos desconoce“. Són versos del poeta palmesà, que ha convertit una història d’amor frustrada amb un jove amb una palmera tatuada al braç en un llibre d’artista. El completen les litografies de l’artista visual Tomás Pizá, que col·labora en el projecte.

“‘Palmer’ és un poemari que parteix de dues històries. Una és una història molt recent; a més, hi ha un joc de paraules entre “Pablo” i “Palmer”, és una història més personal. I l’altra és una història de Grindr, anterior. Es va acabar amb una trucada i jo necessitava una cerimònia de comiat. Perquè em sembla que la idea era resoldre amb deu poemes allò que vàrem tenir, per dotar-ho de sentit”, explica el poeta.

Un llibre d’artista, amb una tirada de només 40 exemplars i que es compon de deu poemes d’Augusto i de quatre litografies amb la imatge de les palmeres de Tomás Pizá.

“Hi ha una línia que vaig començar ara fa tres anys, sobre un tipus de palmera que colonitza el paisatge illenc. I aquesta palmera no és més que un intent de voler convertir el paradís en quelcom més paradisíac. És una variant d’una palmera que no té res a veure amb Mallorca, que nosaltres associam molt a la silueta mallorquina, però que en realitat és un objecte estrany”, diu Pizá.

L’amor fortuït i que fa ferida dels poemes de Marcos Augusto conjuga amb les litografies de palmeres, que esdevenen una espècie de postals. Cossos d’arbres semblants als torsos tallats dels homes que apareixen a les aplicacions d’intercanvi sexual. “Sembla que són com retrats d’amants, de cossos successius, que conten històries diferents”, diu Pizá.

Com en el seu anterior poemari, Suceden Tardes’Augusto converteix el seu cos i la seva intimitat en un espai de reivindicació. Augusto afirma que, quan hom entra en el territori del fet autobiogràfic, entra en el territori del fet polític, en les relacions de poder i de micropoder, allò que ha deixat de fer o al que s’ha vist sotmès. El poeta fixa la seva mirada en un tatuatge, en l’aigua que cau i converteix cada element en material poètic.

“Fixar-se en una cosa és fer-la sagrada, és donar-li una importància. Situar-la en el món i que tengui un altre valor”, declara el poeta.

08/09/2023

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT