Sebastià Alzamora explora la “maldat estesa” en la societat contemporània a la novel·la ‘Ràbia’
L'autor també recorda les paraules del poeta mallorquí Miquel Àngel Riera: "La bellesa de l'home és que crea bellesa"
80
“Jo tenia un ca que em varen matar, va morir enverinat per qualcú”
L’escriptor mallorquí Sebastià Alzamora explora la “maldat estesa”, l’estupidesa i l’agressivitat que veu en la societat contemporània a la seva última novel·la ‘Ràbia’ (Proa Edicions), que relata la relació d’un home solitari i el seu gos, Taylor.
En una entrevista amb Europa Press, ha explicat que és una novel·la de ficció basada en fets reals ja que parteix del que li va succeir fa un parell d’anys, quan el seu gos va morir enverinat, un episodi que recorda que el va deixar perplex: “La mescla d’emocions és la ràbia”, diu l’autor.
El protagonista, sense nom, és un home de mitjana edat que viu en una localitat turística al costat de la mar, Bellavista, inspirada en llocs com Magaluf (Mallorca) o Lloret de Mar (Girona), “i és un escriptor que no exerceix, que insisteix que no té talent, té poca vida social”, més enllà dels passejos amb el seu gos.
Arran de la mort de Taylor, el protagonista “no fa una recerca ni una venjança, sinó que observa el seu voltant” i reflexiona sobre la seva relació amb l’entorn, un lloc despersonalitzat de la perifèria turística, degradat per la corrupció i el descontrol, i sobre els contrastos i els excessos dels humans.
En fixar-se en allò que li envolta, veurà que en aquest nucli turístic aeroports i centres comercials conviuen amb la vida rural que va haver-hi no fa massa temps, un fenomen que a l’autor li recorda a les paraules del poeta mallorquí Miquel Àngel Riera: “La bellesa de l’home és que crea bellesa”.
On hi ha humanitat hi ha conflicte i bellesa
Per a Alzamora, aquests llocs turístics estan “plens de tòpics, però són realitats que val la pena explorar, perquè són més que llocs degradats, són llocs on viu gent”, i segons ell, on hi ha humanitat hi ha tensions, problemes i conflicte, però també hi ha alegria i bellesa.
Ha detallat que en aquesta novel·la volia explorar la convivència entre humans i animals -que segons ell a vegades està mitificada i pot tendir als tòpics i la cursilería-, i ha defensat que la vida animal “forma part de l’espectacle de la naturalesa i planteja una alteritat molt radical”.
L’autor espera que ‘Ràbia’ “commogui al lector, que el remogui, que no surti igual a com ha entrat, i que noti que algú li està parlant d’alguna cosa que li importa“, una sensació que assegura que ell experimenta amb les seves novel·les preferides.
Poesia i novel·la històrica
Sobre projectes de futur, ha explicat que està escrivint un llibre de poesia mentre treballa en una novel·la, que està en una fase inicial, que tindrà lloc a la Catalunya del segle XIX i conjuminarà “elements d’història, aventures i fins a humor”.
Alzamora (Mallorca, 1972) és autor de novel·les com ‘Sara i Jeremies’ (2002); ‘La pell i la princesa (2005), amb el qual va guanyar el Premi Josep Pla; ‘Crim de sang’ (2011), amb el qual es va alçar amb el Premi Sant Jordi, i ‘La netedat’ (2018), Premi Crítica Serra d’Or.
Tribut a l’obra de Miquel Àngel Riera en el nou Cicle de Poesia a Manacor
EL MÉS LLEGIT
societat
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
societat
Els altres tres detinguts en la darrera operació contra el narcotràfic a Son Banya han quedat en llibertat
societat
Més de mig miler d'alumnes de Mallorca reben un premi a l'esforç i el rendiment acadèmic
espanya
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular