El tancament de l'Associació General Agrària Mallorquina suposa la desaparició d'una marca molt vinculada a l'illa, creada en una època en què les vaqueries es comptaven per desenes
Agama, acrònim d’Associació General Agrària Mallorquina, naixia l’any 1958. Era una cooperativa impulsada per un grup de ramaders i vaqueries de Mallorca. L’objectiu era industrialitzar i comercialitzar la llet produïda a l’illa amb una marca pròpia. Aquesta iniciativa donava sortida a la producció local i estabilitat de preus als ramaders.
Durant més de dues dècades l’empresa va ser un referent a Mallorca i el popular Laccao va ser-ne el producte estrella. Els anys 90 arribaren les complicacions i l’empresa entrà en concurs de creditors. L’any 1997, comercial Bordoy comprà l’empresa i li donà un nou impuls.
Els problemes de competitivitat de la llet produïda Mallorca han estat constants. L’any 2017 va ser l’empresa catalana Damm qui es va quedar amb les marques Agama i Laccao, per donar-los una nova embranzida. Va fer inversions tecnològiques i renovà la imatge de la marca. Però tots aquests esforços no aconseguiren augmentar les vendes: arran de la pandèmia, el consum disminuí i l’any 2023 l’empresa anuncià que deixava de comprar un 40% de llet als seus proveïdors.
El tancament d’Agama s’afegeix al d’una altra marca molt popular els anys 70 i 80: ens referim a Blahi, que va deixar de produir llet mallorquina l’any 1992.
El dispositiu, sota secret de sumari, ha inclòs escorcolls en una finca del barri palmesà i el trasllat de material intervingut
Palma tendrà zona escolar única i s’implantarà aquest model en altres municipis quan sigui viable
Les sancions seran, com a mínim, de 200 euros
Dia assolellat, molta afició i emoció a la pista per celebrar una diada especial