Recuperen les tonades i cançons que cantaven antigament els treballadors
La musicòloga Bàrbara Duran publica "Cant i treball a Mallorca", una investigació sobre la música popular dels anys 30 a partir del quaderns de Baltasar Samper
L'Associació Espanyola Contra el Càncer insta les autoritats sanitàries a "desbloquejar l'atenció primària"
Imatge d'arxiu.
84La pressió que està generant la pandèmia de la COVID-19 en el sistema sanitari ha provocat que un de cada cinc càncers hematològics hagi quedat sense diagnosticar o es detecti tard, segons els càlculs d’un estudi liderat per l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC).
L’estudi “Impacte sanitari del coronavirus en l’atenció hospitalària a pacients oncohematològics”, impulsat per l’AEC i diverses societats mèdiques de l’àmbit de càncer, conclou que s’ha detectat un 21% menys de casos nous en els serveis sanitaris espanyols.
Com, segons els experts, res fa pensar que aquest 2020 hagués d’haver-hi menys càncer hematològic (com a leucèmies o limfomes) del que és habitual, la conclusió és que aquest 21% correspondria a malalties no detectades.
Així, “durant la primera onada de la pandèmia un de cada cinc pacients amb aquest càncer s’ha diagnosticat tard o no s’ha diagnosticat”, ha alertat la directora mèdica de l’AECC, Mariluz Amador.
En aquest context, la doctora ha remarcat que no cal tenir por d’anar al doctor malgrat la pandèmia de la COVID i que mai s’ha de “demorar la consulta” si es tenen sospites de malaltia.
Tenint en compte que són els doctors de capçalera els que habitualment detecten els indicis de càncer, el president de l’AECC, Ramón Reyes, ha instat a les autoritats sanitàries a “desbloquejar l’atenció primària”, actualment sota pressió per la pandèmia de la COVID.
L’estudi, que es va realitzar entre el 30 juliol i 12 d’octubre amb dades recollides en hospitals espanyols -no segmentats per comunitats autònomes-, es va observar una disminució del 30% en les citologia i un 23% en les biòpsies amb diagnòstic de càncer.
L’atenció de pacients en hospital de dia va decaure un 14%, es van fer un 9,5% menys de tractaments de quimioteràpia i un 5% menys de radioteràpia, i els participants en assajos clínics van baixar un 30%.
La musicòloga Bàrbara Duran publica "Cant i treball a Mallorca", una investigació sobre la música popular dels anys 30 a partir del quaderns de Baltasar Samper
'Elements, el batec de la vida' és la primera experiència immersiva de pagament que es fa dins un temple mallorquí, fusionant l'arquitectura sagrada i l'art digital
Ha ajudat a mantenir les tradicions del poble, ja que era qui feia les carrosses de la Beata
A partir de l'any que ve, el pàrquing només obrirà de març a octubre