Un home ha mort en caure una roca damunt casa seva a cala Sant Esteve, as Castell
Després de l'accident, s'han desallotjat els habitatges que estan també situats davall el penya-segat
Tursiops ha elaborat un important mapa de risc de col·lisió per protegir la població de cetacis al Mediterrani
La ferida de mort d'una balena després de xocar contra un vaixell. /TURSIOPS
92La col·lisió amb vaixells constitueix la principal amenaça de conservació dels cetacis al Mediterrani. Aquesta és la conclusió del projecte de Tursiops COLCA ‘Valoració de les evidències de Col·lisió en Catxalots mitjançant imatge remota’. Entre 2017 i 2019 el percentatge d’animals col·lidits va ser d’al voltant del 10%. El seguiment i monitoratge d’aquest estudi s’ha fet amb drons, una eina molt més eficaç per a l’estudi de les marques de col·lisió que les imatges presses des de vaixells. D’altra banda, el dron usat, encara que genera un brunzit, no causa alteracions de comportament als catxalots mentre els sobrevola. A causa de l’ecologia del catxalot, el seu estudi mitjançant imatge té un estret marge d’operació. Cal tenir en compte que el catxalot, de cada hora, passa uns 50 minuts a les profunditats i només 10 a la superfície.
Aquest projecte aporta rellevants resultats per a l’avanç en la protecció del catxalot. El projecte s’ha enfocat en l’ús de drons per a la valoració de marques en el cos dels catxalots així com l’elaboració d’un mapa de risc de col·lisió. S’ha desenvolupat durant el 2020 per part d’Associació Tursiops amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
Aquest mapa s’ha obtingut en creuar dades de posició AIS de navegació en l’àrea de Balears amb la probabilitat de presència de catxalot modelada a partir de les observacions realitzades en els 17 anys de seguiment al voltant de Balears. El resultat ha de ser interpretat com les àrees on existeix una major probabilitat d’impacte letal, ocasionat amb vaixells a velocitats majors de 10 nusos i vaixells a més de 10 nusos i 80 metres d’eslora.
El renou provocat per l’ésser humà altera la vida als oceans
Després de l'accident, s'han desallotjat els habitatges que estan també situats davall el penya-segat
IB3 Televisió emet un documental sobre aquest assumpte, una experiència que tothom recorda a Mallorca
Les fulles queden picades i s'umplen de petits forats causats per aquest insecte
El president del Consell, Dolfo Vilafranca, sosté que la mesura es vol aplicar de manera gradual i sense generar conflictes amb les empreses de lloguer de vehicles ni les navilieres