El Fons Pitiús de Cooperació col·labora amb l'ONG, que investiga la trajectòria dels migrants i proporciona ajuda a les famílies de desapareguts
Caminando Fronteras ha sol·licitat més informació als jutjats d’Eivissa per localitzar i identificar els cadàvers trobats a Formentera. Sospiten que podrien ser alguns dels migrant morts del naufragi que hi va haver a 23 milles d’Eivissa.
Amb la col·laboració del Fons Pitiús de Cooperació, l’ONG du a terme la recerca que permet conèixer les persones migrants i fer-los un seguiment des que embarquen d’un port algerià fins que arriben a tocar terra. Aquesta investigació revela, per tant, les persones que no hi aconsegueixen arribar: l’any passat 517 migrants varen morir en alta mar intentant arribar a Europa per la ruta algeriana cap a les Balears.
A més, l’ONG també ajuda a les famílies. L’any passat varen aconseguir que una família algeriana trobés la seva filla de 17 anys. El cos s’havia inhumat a Sant Agustí des Vedrà, a Sant Josep, i es va evitar l’extorsió de les màfies. Amb aquesta ajuda volen visibilitzar les històries d’aquesta ruta migratòria i acompanyar les famílies.
Falta de transparència
En el seu darrer informe, Caminando Fronteras denuncia que la zona de les Balears és encara la que presenta més falta de transparència pel que fa a la recerca de desapareguts a la mar. També denuncia la presència de xarxes que extorsionen els familiars dels desapareguts perquè els paguin diners a canvi d’informació i amenacen l’ONG.
Segons es relata a l’informe, “és cada vegada més preocupant la criminalització que sofreixen les organitzacions socials i les famílies per part de les autoritats públiques, quan s’alerten d’embarcacions en perill o bé quan es busquen persones desaparegudes. Durant l’any 2024, Caminando Fronteras va rebre amenaces i assenyalaments en diversos dels contactes que es van tenir amb autoritats de rescat per a alertar sobre embarcacions en risc”. Davant aquesta situació, l’ONG diu que cada vegada hi ha més organització per part de les famílies de les víctimes que intenten cercar els desapareguts amb els seus propis mitjans.
Els Bombers de Mallorca hi haurien detectat dos focus
Temperatura, vent, humitat i pluja són valors que permeten estudiar amb més detall el clima de diferents indrets
Palma és el municipi que més en registra amb prop de 200. A Formentera, no figura cap casa desocupada que sigui propietat d'un gran tenidor