Barrumbada en pocs minuts a Eivissa i Mallorca
L'Aemet ha activat, entre les 08.00h i les 11.00h, l'avís taronja a la Tramuntana, est i sud de Mallorca; ara només està activat l'avís groc a Menorca
L'IPC assoleix nivells històrics per la pandèmia i empobreix famílies i petits comerciants
102
L’increment dels preus de l’habitatge, l’energia i dels aliments (sobretot la fruita) ha disparat l’IPC a les Balears. L’índex de preus de consum ha augmentat un 13,6% en els darrers 10 anys. De fet, som la segona comunitat a on més ha incrementat, després de Catalunya, si comparem les dades del 2011 amb les d’enguany. Si comparem les xifres amb les de fa un any ja veiem un important increment de l’IPC, en concret del 5’6%. Electricitat, carburant, matèries primeres… tot això ha pujat i ha encarit els costos de producció de les empreses. Un fet que ja repercuteix en el preu final del producte i es nota encara més a la cistella de la compra.
L‘Estat espanyol és la potència de l’euro on més ha repuntat la inflació en el darrer any. L‘Índex de Preus del Consum del mes d’octubre se situa en el 5,4%, un nivell inèdit en dècades i que destrueix la capacitat adquisitiva de les famílies i els comptes dels negocis. Per fer-nos una idea, el lloguer d’un habitatge, ha crescut un 5% des de l’octubre de 2010. També el transport i les hortalisses… Tot augmenta de preu des de l’inici de la pandèmia. I en plena crisi sociolaboral, els preus assoleixen increments històrics.
ELS MERCATS FAN EQUILIBRIS
Els aliments, producte de primera necessitat, pateixen els efectes de la tendència inflacionista. Ho noten els comerciants i els compradors del mercat de Pere Garau de Palma. La causa és l’encariment del transport per la pujada dels carburants, la factura de l’electricitat, que continua disparada, i de moltes matèries primeres. Toni Sastre, de Queviures Sastre Fiol, ha patit clarament l’encariment de les farines i pinsos per animals, especialment en la darrera setmana. A mode il·lustratiu, ha explicat a l’Informatiu Matí d’IB3 Ràdio com feia 5 anys que no apujava el preu del menjar de canari, cosa que ha hagut de fer aquesta setmana, que ha passat de l’euro amb 40 cèntims el quilo a 1,60.
La carn de vedella també s’ha encarit, un 10%,… i la llet, sobretot la d’ovella i de cabra.. Davant les pujades petites, però constants dels preus dels majoristes, a molts comerciants se’ls ha anat presentant el dilema d’en quin moment ja no els queda més remei que pujar el preu al consumidor. “Un dia el producte puja 10 cèntims i no el toques, però arriba un moment que ho has de fer, perquè sinó és fer retxes dins la mar. Us puc assegurar que els que venen, si podem, venem barat, perquè d’aquesta manera venem més”, ha explicat Maria Antònia Pinya, de la parada fruites i verdures “El nostre Cantonet“.
L'Aemet ha activat, entre les 08.00h i les 11.00h, l'avís taronja a la Tramuntana, est i sud de Mallorca; ara només està activat l'avís groc a Menorca
Són Santa Margalida, Muro, sa Pobla, Pollença i Alcúdia, Felanitx, Campos, ses Salines, Formentera, Eivissa, Sant Josep de sa Talaia, Santa Eulària des Riu, Maó, es Mercadal
En un informe recomana cercar alternatives i el Ministeri apunta a una solució en superfície
La batlessa, Xisca Lascolas, afirma que s'estan investigant aquests nous casos, però demana a les víctimes de robatoris que no ho denunciïn públicament a les xarxes socials i que ho facin davant la Policia Local o la Guàrdia Civil