D’auxiliar administrativa a pagesa: “A primera hora del matí munyo les vaques i després duc les filletes a l’escola”
El 21% dels titulars de les 767 explotacions agràries de Menorca són dones, mentre que 79 finques tenen gestió compartida
La payesa Catalina Salom del lloc Lluriach Vell. /DAVID ARQUIMBAU SINTES
104
El paper de la dona en el camp de Menorca ha anat creixent en els darrers anys, però continua sent una assignatura pendent. Segons les últimes dades del FOGAIBA, només el 21% dels titulars de les 767 explotacions agràries a l’illa són dones, mentre que 79 finques tenen gestió compartida.
En el camí de Tramuntana, que uneix el poble des Mercadal amb les platges del nord de l’illa, s’eleva la finca de Lluriach Vell, una explotació agrària treballada per la payesa Catalina Salom, que celebrarà aquest dilluns en el marc del Dia de la Dona els avanços obtinguts.
“Cada vegada som més les dones que treballem en el camp i també les que estem assegurades i donades d’alta de la Seguretat Social en igualtat de condicions que l’home. A més, el percentatge de dones que dirigeixen una finca ramadera o agrícola ha crescut, si bé encara falta molt per a equiparar-se amb les gestionades per homes”, assenyala a Efe.
-
-
/DAVID ARQUIMBAU SINTES
-
-
/DAVID ARQUIMBAU SINTES
-
-
/DAVID ARQUIMBAU SINTES
Catalina Salom es va sumar plenament a la finca l’any 2004, quan li van proposar treballar juntament amb el seu marit, Toni Bosch Moll, que ja exercia la professió. Així, Salom va canviar la seva plaça d’auxiliar administrativa pel sector primari.
“De petita ja em cridava l’atenció, perquè la família de la meva mare estava vinculada al camp i a mi des de sempre m’han agradat molt els animals. Ara mateix hi ha més treball en una explotació agrària en matèria administrativa que en les oficines. Tot està molt burocratitzat i no sé com la gent gran pot solucionar la paperassa que ens exigeixen”, explica.
En el cas de Salom, el treball en el camp s’uneix a la seva faceta de mare de dues nenes, Aina, de 10 anys, i Laia, de 6.
“A primera hora del matí muño les vaques, dono menjar als animals, elaborem el formatge artesanal i preparem les comandes. A tot això, preparo les nenes per a anar al col·legi, però elles estan molt contentes i fins i tot quan neix un vedell li preparen el seu espai i li donen les primeres atencions. El treball en el camp mai acaba i no pots fallar perquè els animals et reclamen”, detalla.
La finca de Lluriach Vell ven formatge de la denominació d’origen Maó-Menorca i embotits com la sobrassada i la “carn i xua”.
“Disposem d’un assecador per a curar els formatges que es poden comprar aquí mateix i en diferents botigues de Menorca. Quan rebem visitants i els expliquem la nostra història es posen molt felices i ens agraeixen el lliurament al camp. És una sensació molt agradable i estem orgullosos”, conclou.
EL MÉS LLEGIT
societat
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
societat
Els altres tres detinguts en la darrera operació contra el narcotràfic a Son Banya han quedat en llibertat
societat
Més de mig miler d'alumnes de Mallorca reben un premi a l'esforç i el rendiment acadèmic
espanya
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular