La xifra de víctimes mortals puja a 57
Foto: Marcos Moreno / Europa Press.
41Pràcticament totes les persones migrants arribades a Ceuta han tornat ja al Marroc. Són 48.300 persones de les 50.000 que varen arribar de forma irregular aquest dijous a la ciutat autònoma. Almenys 57 haurien perdut la vida. El president del Govern central, Pedro Sánchez, ha assegurat que s’han agilitzat els expedients d’expulsió i que la prioritat és garantir la seguretat i la convivència.
Segons Sánchez, la causa que ha propiciat l’arribada massiva d’immigrants marroquins és que les màfies han fet una lectura esbiaixada de la sentència recent del Tribunal Suprem, que considera que no es pot repatriar un migrant que arriba nedant a un país, perquè no hi ha una frontera física. El president ha criticat durament que s’hagi violat la integritat territorial d’Espanya.
Per poder retornar-los a casa, s’han instal·lat boies a la frontera, al pas del Tarajal, per construir una barrera física, encara que sigui provisional. Pedro Sánchez també ha explicat que s’han reforçat els efectius de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil. Així mateix, s’han desplegat militars de l’exèrcit de terra per garantir la seguretat i la convivència a tota la ciutat. Ha assegurat que el Govern d’Espanya no abandona els residents de Ceuta, en la pitjor crisi migratòria des de 2021.
Tot i aquest compromís, el president de Ceuta, Juan Jesús Vivas, ha trobat a faltar més contundència per part del Govern central, a qui demana que actuï. El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, es reunirà aquest dissabte amb el delegat del Govern central a Ceuta i els comandaments de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil per analitzar l’evolució de la situació.
Els convocants recorden que la protesta és contra el model econòmic, no contra els turistes
L'atestat exposa que els primers enfrontaments es varen produir en la part final de manifestació
El geògraf de la UIB creu que les polítiques actuals de contenció turística poden acabar beneficiant el negoci turístic, sense resoldre els problemes de la ciutadania