Un pare de Menorca per gestació subrogada reclama un document de viatge per la filla des de Kazakhstan
Se sent enganyat per l'agència i abandonat pel Consolat espanyol
Segons una experta, l'emergència residencial es resol amb habitatge públic o fent aflorar els habitatges buits
L’ocupació il·legal de cases no arriba a l’1% del parc d’habitatges d’Espanya, però és, certament, un fenomen creixent. Els administradors de finques estan preocupats pel repunt dels casos; tant per a aquells en què un llogater no vol deixar l’immoble, com per a aquells en què una persona irromp i s’estableix en un habitatge de manera il·legal. Aquest ha estat el marc de debat d’unes ponències del Col·legi d’Administradors de Finques de les Balears.
El 2024, hi va haver a les Illes 514 denúncies per ocupacions il·legals d’habitatges; en el conjunt d’Espanya, 16.426. Això representa un 7,4 % més en el cas de l’estat espanyol i un 26 % més, en el de les Illes. De fet, les Balears són la segona comunitat on més casos es denunciaren, per darrere Catalunya. Tant una com l’altra ocupen els tres primers llocs pel que fa als preus més alts de l’habitatge.
Matilde Cuena, catedràtica en Dret Civil de la Universitat Complutense de Madrid, ha participat en aquestes ponències amb un simposi. Ha argumentat que el dret a l’habitatge no pot vulnerar el dret a la propietat privada i que l’emergència residencial es resol amb habitatge públic. S’estima que hi pot haver 3 milions de cases buides a Espanya i fer-les aflorar podria estroncar l’hemorràgia, segons l’experta.
Cuena sosté que cal suprimir la suspensió cautelar dels desnonaments, perquè els propietaris estan deixant de llogar. El fet que les ocupacions no arribin a l’1% dels habitatges no desvirtua, a parer seu, el problema. Per a ella, el seu origen és l’increment de denúncies per ocupació.
Així també ho veu el president del Col·legi, Antoni Jaume, qui, alhora, defensa que intervenir els preus del lloguer no funciona, perquè el propietari optarà per vendre. Aquesta és la tensió que es dona. La llei de l’oferta i la demanda i l’increment poblacional posarà encara més contra les cordes la disponibilitat d’habitatges assequibles, afirmen.
El problema, a A dins
Precisament, aquest diumenge, el programa A dins, elaborat pels serveis informatius d’aquesta casa aborda el tema de l’ocupació i dels llogaters morosos.
En el reportatge Ca meva ocupada, hem parlat amb propietaris que tenen una casa ocupada o que han aconseguit recuperar-la, però després d’un període molt llarg. Tots parlen d’un malson.
També entrevistam advocats, experts immobiliaris i agents dels diferents cossos policials per saber com prevenir ocupacions i com actuar en cas que ja en siguem víctimes.
Se sent enganyat per l'agència i abandonat pel Consolat espanyol
El propietari del solar imposà el nom per vendre'l a l'Ajuntament
Ha publicat un anunci a grups de compravenda de Facebook per desesperació pel funcionament del servei, però també per reivindicació
Es tracta d'un reflex de la influència púnica a l'illa que els investigadors demanen preservar i protegir de possibles despreniments