X

Enguany la cistella de la compra s’ha encarit un 10%

Alguns productes, com els olis o els greixos, han experimentat un increment del 40% dels preus

14/10/2023

Enguany la cistella de la compra s’ha encarit un 10%25

38

La cistella de la compra s’ha encarit un 10% en un any, d’acord amb les dades del darrer Índex de Preus al Consum (IPC) fet públic aquest divendres. Alguns productes, com els olis o els greixos, han experimentat un increment del 40% dels preus. També ha pujat el sucre, un 37%, o els productes lactis i la carn de porc, prop d’un 12%.

Si comparam preus, fa un any un litre d’oli de Mallorca costava 5 euros, i ara es ven a 10 euros. També han pujat els llegums: un quilo de llenties ha passat dels 2 euros i 80 cèntims de l’any passat a costar 3 euros amb 20 cèntims. També puja la tomàtiga: d’un euro i mig el quilo l’any passat als prop de tres euros enguany. Els comerciants asseguren que la rebaixa de l’IVA als aliments bàsics no es nota perquè els producte s’han encarit. I el consum se’n ressenteix.

“Ha pujat l’oli, els llegums, les farines… Ens hem estalviat l’IVA però el producte s’ha encarit”, explica Xisca Sastre, propietària d’una paradeta al mercat de Pere Garau. També ha pujat el preu de la carn. “Sobretot el xot i la porcella, que enguany no ha baixat gens”, planteja Margarita Trobat, propietària d’una carnisseria. Alguns comerciants atribueixen la pujada de preus a la climatologia i a l’encariment dels costs de producció. “La corrent, el combustible i els adobs s’han multiplicat i fa que es repercuteixi en el preu final”, comenta Biel Febrer, productor agrícola i venedor al mercat de Pere Garau.

Un increment de preus que es nota a les butxaques dels consumidors.

14/10/2023

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT