‘Feminicidi’, ‘trans’, ‘cis’, ‘resilient’ i fins a 21 noves paraules s’incorporen a la versió en línia del DIEC
També s'han fet unes 600 modificacions i s'han afegit una setantena de locucions al diccionari, moltes de les quals pertanyents al registre col·loquial
Imatge d'arxiu.
305
L’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha incorporat a la versió en línia del Diccionari de la llengua catalana (DIEC) 21 noves paraules entre les quals figuren ‘feminicidi’, ‘trans’, ‘resilient’ i ‘negacionisme’ i la modificació de més de 600.
Entre els articles que la Secció Filològica de l’IEC ha acordat afegir a la versió en línia del diccionari també està ‘metabolitzar’, ‘cis’, ‘cisgènere’ i ‘transidentitat’, ha informat aquest dilluns la institució acadèmica en un comunicat.
La secretària de la Secció Filològica, Mercè Lorente, ha explicat que els mateixos integrants de l’IEC fan peticions d’entrades noves i reben missatges de parlants de diferents àmbits, i ha afegit que les novetats també són fruit del treball sistemàtic de redacció del ‘Diccionari essencial de la llengua catalana’, una selecció que inclou 30.000 de les 80.000 entrades del DIEC “molt més detallades i que serà consultable, exclusivament en línia, el 2023”.
Les modificacions incorporades inclouen addicions, esmenes i supressions que poden afectar qualsevol informació de l’article de diccionari, des de la categoria gramatical, els exemples, la informació morfològica, les locucions i les definicions.
Entre aquestes modificacions destaquen l’addició de sentits en paraules com ‘afer’ (relació amorosa), ‘aplicació’ (conjunt de programes informàtics), ‘sidral’ (situació de molt de desordre) i ‘tapaboques’ (peça de roba en forma de tub per a abrigar el coll i la boca).
S’han afegit una setantena de locucions al diccionari, moltes d’elles pertanyents al registre col·loquial: i un be negre, per collons, fet un fàstic, importar un rave, de merda, tenir ous, anar d’un pèl, amb els pixats al ventre, de pet, de llarg, en negre, no tenir nom, tenir estómac, entre d’altres.
Nicolau Dols: “Farem un nou diccionari català obert a tothom i a partir dels 90 milions de mots del corpus”
La llista de tots els canvis introduïts en aquesta actualització del DIEC es pot consultar a la pàgina “Actualitzacions” del web del diccionari, però aquí mostram els nous articles que s’afegeixen a la nomenclatura de DIEC2:
arredonit -ida
cis
cisgènere
feminicidi
igualat -ada
labialitzat -ada
lleument
metabolitzar
mínimament
sobrecalfar
trans
transidentitat
EL MÉS LLEGIT
societat
A les Pitiüses, la Conselleria d'Educació, a través d'Emergències, ha recomanat a les famílies cercar els seus infants a les escoles abans del migdia
societat
Formentera també pateix les conseqüències de nous aiguats
societat
Els aeroports han estat afectats pel mal temps
societat
El cos, quasi momificat i encara per identificar, va ser localitzat a l'interior d'una caseta abandonada ubicada entre Can Picafort i Son Serra de Marina