El Ministeri ha notificat la retirada de 2.373 pisos de les Balears perquè no estan registrats al nou sistema estatal, mentre que Habtur n'afirma la legalitat en molts de casos perquè es necessita la llicència turística per sol·licitar el número del Registre Únic d'Arrendaments
Imatge d'arxiu d'un clauer a una finca de Palma. Foto XGT
111El president d’Habtur, la patronal del sector d’habitatges turístics de les Balears, Antoni Barceló, avisa que la major part dels 2.373 anuncis de lloguer turístic que s’han de retirar de plataformes, com Airbnb, podrien ser legals. El Govern central ha demanat treure aquests anuncis perquè són d’habitatges que han sol·licitat el número de registre únic obligatori, però no l’han obtengut: o bé perquè els faltaven dades o bé perquè no complien amb la normativa.
En una entrevista a l’Informatiu Matí d’IB3 Ràdio, Barceló ha explicat que els qui desenvolupen una activitat turística sense disposar de llicència, no demanen inscriure’s en el registre únic: “Creim que la gran majoria d’aquests són legals, perquè els il·legals no estan demanant el registre únic. Per tant, els únics que estan demanant el registre únic són els que estan legals, perquè una de les coses que demanen per obtenir el registre únic és tenir llicència. Què passa? Que no és obligatori registrar les propietats al registre de la propietat”.
A tot Espanya, són més de 53.000 sol·licituds que no han passat aquest filtre, i les Balears és la cinquena comunitat amb més sol·licituds revocades. Barceló ha assegurat que aquesta informació no els sorprèn perquè la normativa diu una cosa i els registradors de la propietat n’apliquen una altra.
Per la seva banda, el conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzà, ha celebrat que el Ministeri hagi notificat a les plataformes la retirada d’aquests anuncis, tot i que considera que es podria millorar el nou sistema de registre. “Ja era hora que el Govern central destinàs recursos i energia”, ha declarat el conseller als mitjans. Bauzà ha tret pit de la gestió del Govern de les Illes, que treballa des de 2023 per afrontar-ne el problema, i ha recordat que està prevista la creació d’una taula contra l’intrusisme a Eivissa, que servirà de punta de llança en la lluita contra l’oferta il·legal d’aquest tipus d’allotjament.
Finestreta Única Digital
Des del passat 2 de gener, és obligatori registrar els habitatges turístics i de temporada al Registre Únic d’Arrendaments, amb el qual es pretén garantir la identificació de l’habitatge, així com facilitar-ne el control per part d’altres administracions. A través de la Finestreta Única Digital se centralitzen els tràmits relacionats i la consulta de dades. Les plataformes web, com Airbnb, estan obligades a compartir periòdicament, a través d’aquesta Finestreta, les dades relatives als allotjaments que ofereixen.
El Ministeri ha demanat a les plataformes web que retirin aquests pisos en compliment de l’aplicació de la nova estratègia de control, a través de la Finestreta Única Digital, que es va acabar el passat 1 de juliol.
Una vintena d'agents han escorcollat diversos comerços turístics i s'han decomissat nombroses peces de roba esportiva falsificades
Afirmen que van presentar al·legacions, però que mai no els van respondre, mentre que l'Ajuntament assegura no haver-les rebut
Els pronòstics es compleixen i una tempesta breu, però intensa ha descarregat aquesta matinada entre Mallorca i Menorca
Segons afirmen, l'artefacte es va posar a sobre el vaixell: "El vam veure damunt nostre, no portava llums"