Hezbollah ha atacat el nord d'Israel en venjança per la mort de l'aiatol·là Ali Khamenei
Captura de vídeo on s'observa un bombardeig aquest dilluns, a Beirut, al Líban. / EFE - EDGAR GUTIÉRREZ
49El conflicte a l’Iran s’ha estès aquesta passada matinada de dilluns al Líban. Hezbollah ha atacat el nord d’Israel en venjança per la mort de l’aiatol·là Ali Khamenei. L’exèrcit d’israelià ha contestat amb bombardejos contra els afores de Beirut i el sud del Líban que deixen, almanco, 31 morts.
Mentrestant, el president dels Estats Units, Donald Trump, admet que hi haurà més soldats morts a l’Iran i insta la Guàrdia Revolucionària a rendir-se si no volen enfrontar-se a una mort segura. En un missatge publicat a la xarxa social Truth Social, Trump ha promès venjança per la mort dels militars americans. El president estatunidenc afirma que tots els candidats per substituir Khamenei estan morts i ha avançat que l’ofensiva contra l’Iran podria durar quatre setmanes, fins que assoleixi tots els objectius. El cap de seguretat de l’Iran diu que el seu pais no negociarà amb els Estats Units.
Enmig de l’escala del conflicte, França, Alemanya i el Regne Unit anuncien que estan disposats a intervenir i atacar l’Iran per defensar els seus interessos. En una declaració conjunta, els governs d’aquests tres països europeus han condemnat els atacs llençats per Teheran, però no fan cap menció als atacs dels Estats Units i Israel contra l’Iran. Els tres països han acordat treballar conjuntament i amb els Estats Units i els seus aliats per abordar una possible intervenció militar.
Per contra, el president espanyol Pedro Sánchez diu que el diàleg i la diplomàcia són les úniques vies per la pau.
En el marc d’aquest nou conflicte, el Papa ha fet una crida a la diplomàcia. Lleó XIV ha demanat aturar l’espiral de violència provocada per la incursió a l’Iran durant el tradicional res de l’Àngelus a la plaça de Sant Pere. Afirma que l’estabilitat i la pau no es construeixen amb amenaces ni amb armes, sinó amb diàleg.
Els experts energètics avisen que una escalada militar sostinguda podria tenir un impacte directe en el preu dels combustibles. Tot i que l’OPEP preveu augmentar producció per estabilitzar el mercat, els analistes consideren que seria insuficient. El barril de Brent ha pujat prop d’un 10% en poques hores i ja ronda els 80 dòlars. Si es tanca l’estret d’Ormuz, per on passa prop d’un 20% del cru mundial, el preu podria superar els 100 dòlars.
El dispositiu, sota secret de sumari, ha inclòs escorcolls en una finca del barri palmesà i el trasllat de material intervingut
Es tracta del mateix home que havia sol·licitat el permís d'una crema de rostolls, però que s'ha descontrolat. Al cap de tres hores i mitja, el foc ha quedat extingit
Palma tendrà zona escolar única i s’implantarà aquest model en altres municipis quan sigui viable
L'ONG Caminando Fronteras ha donat l'avís i assenyalen que són tres barques desaparegudes, en una de les quals viatgen, almanco, 10 dones i 2 infants