X

La Comissió Europea s’oposa a la prohibició a les Balears de crear noves places turístiques en plurifamiliars

El Govern ja ha contestat sobre aquesta resolució i afirma que defensarà el veto perquè respon a la falta d'habitatge a les Illes, un problema que és general a tot el territori

24/03/2026

La Comissió Europea s’oposa a la prohibició a les Balears de crear noves places turístiques en plurifamiliars

El conseller de Turisme, Jaume Bauzà, aquest dimarts al Parlament. / IB3 NOTÍCIES

17

La Comissió Europea s’oposa a la prohibició de crear noves places de lloguer turístic en edificis plurifamiliars a les Illes Balears, tal com preveu el Decret de contenció turística aprovat pel Govern i validat pel Parlament l’any passat. Des de Brussel·les consideren que aquesta mesura és massa àmplia, ja que pot vulnerar la llibertat d’establiment i la normativa europea de serveis. Argumenten que les restriccions s’haurien d’aplicar només a zones i barris concrets, i no de manera generalitzada a tot el territori.

La resolució de la Comissió Europea té caràcter vinculant i insta el Govern de les Illes a rectificar la norma. Si no es fa, es podria obrir un procediment contra el Govern d’Espanya, que és qui té la responsabilitat davant la Unió Europea. Tot i això, l’Executiu balear manté la seva posició i defensa que la mesura és clau per trobar l’equilibri entre l’activitat turística i la vida dels residents.

El Govern, per la seva banda, ja ha respost a la resolució i ha defensat la prohibició d’atorgar noves llicències turístiques en habitatges plurifamiliars. “Ni un pas enrere i veurem si es proposen sancions”, ha subratllat el conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzá, aquest dimarts als corredors del Parlament. Al seu parer, la prohibició de noves places turístiques en plurifamiliars és una mesura correcta ja que, ha argumentat, respon a la falta d’habitatge a l’arxipèlag i a la necessitat d’evitar la convivència de turistes i residents en un mateix edifici.

L’Executiu va presentar fa uns mesos arguments favorables a la prohibició de places, però la Comissió Europea els ha desestimat. Així, el Govern reafirmarà la mesura, inclosa en el Decret llei de contenció turística. Entre altres qüestions, Brussel·les considera que s’hauria d’establir una zonificació. No obstant això, segons Bauzá, la prohibició de noves places està justificada en tot l’arxipèlag perquè la problemàtica per a accedir a un habitatge és general.

El conseller ha apuntat que de moment el Govern d’Espanya no s’ha pronunciat sobre aquesta qüestió, encara que ha confiat que, de fer-ho, doni suport a la posició de les Balears.

Notícies relacionades >

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT