Ha mort Pedro Bermúdez, ‘Azuquita’, el creador del ‘rumbakalao’, a 47 anys
Nascut a València, però criat al barri palmesà de Son Gotleu, revolucionà la indústria musical als anys noranta, gràcies al productor Joan Bibiloni, amb el seu ‘Achikitaun’

Les normes per participar al Benidorm Fest duen al debat públic l'ús aquest sistema de modulació sonora
L”autotune’ i programes similars tornen al debat públic d’ençà de la renúncia de l’aspirant Luna Ki a participar al Benidorm Fest per la negativa del festival a permetre el seu ús com a efecte vocal. Un criteri, el del festival avantsala d’Eurovisió, que sembla, almanco, qüestionable. Ho diu l’enginyer de so mallorquí Pere Estelrich, d’Estudi Swing, qui ens explica amb més detall els usos d’aquest recurs tècnic i ara també artístic. “L’utilitzam per corregir petites desafinacions de la veu o instruments musicals. tot i que aquests darrers anys, la música urbana sobretot, s’ha empleat molt com un efecte més com un ‘chorus’, una veu, un delay o la distorsió d’una guitarra”.
Estelrich reconeix que l’ús d’aquesta eina “camufla la veu i la fa menys orgànica” tot i que qüestiona les bases d’un concurs com el d’Eurovisió perquè, segons assegura, “els coros estan passats tots per autotune”.
Va ser l’artista Cher, que l’any 1999 va utilitzar per primera vegada aquest tipus d’eines com a efecte per a la veu. Aquell va ser el tret de sortida per a una tendència que ha captivat artistes tan diferents com Enrique Iglesias, Black Eyed Peas, Kylie Minogue, Bad Bunny i centenars d’artistes de música urbana.
Els seu ús, però, ha transcendit la música urbana i l’estrictament comercial i arriba també a la cançó d’autor més sofisticada com és Patricio Barandiarán, entre d’altres.
Nascut a València, però criat al barri palmesà de Son Gotleu, revolucionà la indústria musical als anys noranta, gràcies al productor Joan Bibiloni, amb el seu ‘Achikitaun’
Una vintena d'agents han escorcollat diversos comerços turístics i s'han decomissat nombroses peces de roba esportiva falsificades
Oferir el pregó de les festes de Maó és una oportunitat per donar a conèixer aquesta realitat i per visibilitzar
Els pronòstics es compleixen i una tempesta breu, però intensa ha descarregat aquesta matinada entre Mallorca i Menorca