X

L”autotune’, un arma de doble tall

Les normes per participar al Benidorm Fest duen al debat públic l'ús aquest sistema de modulació sonora

03/02/2022

L”autotune’, un arma de doble tall

14

L”autotune’ i programes similars tornen al debat públic d’ençà de la renúncia de l’aspirant Luna Ki a participar al Benidorm Fest per la negativa del festival a permetre el seu ús com a efecte vocal. Un criteri, el del festival avantsala d’Eurovisió, que sembla, almanco, qüestionable. Ho diu l’enginyer de so mallorquí Pere Estelrich, d’Estudi Swing, qui ens explica amb més detall els usos d’aquest recurs tècnic i ara també artístic. “L’utilitzam per corregir petites desafinacions de la veu o instruments musicals. tot i que aquests darrers anys, la música urbana sobretot, s’ha empleat molt com un efecte més com un ‘chorus’, una veu, un delay o la distorsió d’una guitarra”.

Estelrich reconeix que l’ús d’aquesta eina “camufla la veu i la fa menys orgànica” tot i que qüestiona les bases d’un concurs com el d’Eurovisió perquè, segons assegura, “els coros estan passats tots per autotune”.

Va ser l’artista Cher, que l’any 1999 va utilitzar per primera vegada aquest tipus d’eines com a efecte per a la veu. Aquell va ser el tret de sortida per a una tendència que ha captivat artistes tan diferents com Enrique Iglesias, Black Eyed Peas, Kylie Minogue, Bad Bunny i centenars d’artistes de música urbana.

Els seu ús, però, ha transcendit la música urbana i l’estrictament comercial i arriba també a la cançó d’autor més sofisticada com és Patricio Barandiarán, entre d’altres.

03/02/2022

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT