X

Les associacions de vesins de Menorca cerquen solucions a la crisi de l’habitatge

Experts alerten que construir més no és una solució i aposten per regular, rehabilitar i repensar el parc existent

08/01/2026

Les associacions de vesins de Menorca cerquen solucions a la crisi de l’habitatge

58

L’accés a l’habitatge s’ha convertit en una de les principals preocupacions dels menorquins. L’augment del preu dels lloguers i la manca d’oferta fan cada vegada més difícil trobar un habitatge digne a l’illa.

Davant aquesta realitat, les associacions de vesins de Menorca han volgut obrir el debat i cercar possibles solucions. “Vam fer una enquesta durant l’assemblea per decidir a què s’havia de dedicar la federació i, des de fa tres anys, l’habitatge és el tema majoritari”, explica Gonçal Seguí, president de la Federació d’Associacions de Vesins de Menorca.

Una de les qüestions clau és si construir més habitatges pot ser una solució per a l’illa. Els experts, però, aposten per una reflexió prèvia sobre el model territorial. “En un entorn com Menorca ens hem de demanar quin model territorial volem i si la densificació és coherent amb la visió d’illa que compartim. És complicat pensar a densificar, especialment quan els municipis de l’illa no tenen grans blocs plurifamiliars. Potser no seria la millor idea”, assegura Montserrat Pareja-Eastaway, codirectora de la Càtedra Barcelona Estudis d’Habitatge.

Els especialistes coincideixen que no hi ha solucions màgiques i que cal combinar diferents mesures. Segons Pareja-Eastaway, “imaginar bosses de lloguer públic o de lloguer moderat amb una durada més llarga que l’habitatge social actual pot ser una opció viable”. També alerta que no s’ha prestat prou atenció a la rehabilitació del parc existent: “No té gaire sentit construir més quan hi ha habitatge vacant.”

Regular els preus del lloguer, rehabilitar habitatges buits, apostar per fórmules innovadores com l’habitatge cooperatiu o compartit i mirar cap a models de referència com el de Viena podrien marcar el camí per millorar l’accés a l’habitatge a Menorca.

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT