X

L’estiu d’enguany a les Balears serà tan càlid com els dels darrers anys

Segons els mapes de referència, les nostres Illes tenen més probabilitats d'experimentar una anomalia càlida

23/05/2025

L’estiu d’enguany a les Balears serà tan càlid com els dels darrers anys

Fotografia feta per Lourdes des de Campos aquesta mateixa setmana.

11

La previsió estacional per l’estiu d’aquest 2025 indica que a les Balears i a bona part de la costa Mediterrània peninsular serà tan càlid com els estius que hem experimentat en els darrers anys. Així ho indiquen els mapes de probabilitats de referència, com són els que realitza el Centre Europeu de Previsions Meteorològiques a Mitjà Termini (ECMWF, per les seves sigles en anglès). Aquests mapes també indiquen que hi ha poques variacions respecte a la precipitació, sobre el nostre territori.

A poc més d’una setmana per acabar el mes de maig, començarà l’estiu climatològic amb el mes de juny. Per a l’estiu astronòmic, haurem d’esperar fins al pròxim dissabte 21 de juny a les 22.42 hores.

L’estiu és l’època càlida i seca als climes mediterranis. És el moment en què les altes pressions subtropicals s’enforteixen i pugen de latitud, donant lloc a un temps càlid i majoritàriament assolellat. Per tant, és d’esperar que així sigui en termes generals i en comparació, lògicament, amb la resta d’estacions. Però, quina és en realitat la previsió estacional de cara a l’estiu de 2025?

D’entrada, cal entendre que les previsions estacionals no són exactes, sinó probabilístiques. Això vol dir que no ens diuen exactament quin temps farà, sinó quines són les possibilitats que, durant un període de tres mesos, la mitjana de la temperatura o la pluja acumulada sigui superior, inferior o similar al que és habitual. Per saber què és “normal”, es fa servir un període de referència —en aquest cas, entre els anys 1981 i 2010—, i es divideixen tots els registres en tres grups iguals:

– El tercil inferior, amb el 33% de valors més baixos

– El tercil central, amb el 33% de valors mitjans (els considerats normals)

– El tercil superior, amb el 33% de valors més alts

Previsió estacional de l’AEMET

L’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) preveu que el trimestre maig-juny-juliol té un 70% de probabilitats que la temperatura mitjana se situï en el tercil superior —és a dir, per sobre del que és habitual— al nord i est de la península Ibèrica, així com a les Balears. Això indicaria que podríem tornar a viure un estiu més calorós del normal.

23/05/2025

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT