Els arqueòlegs de l’IBEAM (Institut Balear d’Estudis en Arqueologia Marítima) han iniciat una investigació de 4 anys per descobrir els secrets que amaga un antic vaixell romà enfonsat en aigües de Formentera. Es tracta d’un derelicte descobert al 2006, que ara disposarà d’un mapeig en 3D que ajudarà els historiadors a comprendre què feia a les Pitiüses.
A 77 metres de profunditat, en immersions d’uns 30 minuts de duració. Així és la dura feina que l’IBEAM fa a Formentera per documentar aquestes restes romanes del segle IV després de Crist. A banda de dues àmfores i una caixa de plom, ara els investigadors han dut al Museu Aequeològic de d’Eivissa i Formentera (MAEF) altres descobriments del jaciment, com una gerra de ceràmica.
Aquest derelicte romà és l’únic vestigi subaquàtic declarat Bé d’Interès Cultural (BIC) a les Balears. I és que tan sols a Formentera, l’IBEAM parla d’una vintena de naufragis del passat identificats, entre els 6 i els 90 metres de profunditat.
El Consellde Formentera aprofitarà les dades i la carta aquàtica de l’IBEAM per elaborar el futur pla director per protegir i difondre aquestes restes.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular