El Govern d'Espanya enllesteix instal·lacions per a l'acollida temporal de migrants als ports de Palma, Eivissa i Formentera
EFE/ J.J. Guillén
174La ministra d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, Elma Saiz, ha advertit aquest dimecres d’un canvi en el perfil de les persones migrants que arriben a les costes de les Illes Balears, amb un increment de dones i unitats familiars completes i, per tant, més vulnerables. Així ho ha destacat durant la seva compareixença, a petició pròpia, davant el Ple del Congrés, per informar sobre la gestió migratòria a Espanya. Ha posat el focus en la situació de les Illes Balears, on —ha apuntat— s’ha incrementat l’arribada de persones en situació de vulnerabilitat.
Saiz ha detallat que l’equip del Ministeri ha identificat un canvi en el perfil de les persones migrants que arriben a les costes balears, motivat, entre altres causes, per la situació geopolítica a la Mediterrània Occidental. Durant el 2025, ha guanyat pes l’arribada de dones i famílies senceres, fet que incrementa la vulnerabilitat del col·lectiu, ha advertit la ministra.
Davant aquesta realitat, Saiz ha explicat que el seu departament ha “redimensionat i millorat” els recursos disponibles, amb noves infraestructures d’acollida, entre les quals hi ha dues instal·lacions per a l’acollida temporal de persones migrants en trànsit als ports d’Eivissa i Formentera, i una tercera al port de Palma.
Totes aquestes instal·lacions disposaran d’espais específics per a l’allotjament de dones i menors separats de la resta d’adults, i estaran dotades de serveis de seguretat, higiene i climatització.
Pel que fa a les obres d’instal·lació dels espais modulars als ports d’Eivissa i Formentera, ha assegurat que avancen a bon ritme i que “previsiblement estaran operatius en pocs dies”. El centre d’Eivissa tindrà capacitat per a 120 persones, mentre que el de Formentera, amb capacitat per a 20, es destinarà a la custòdia dels nouvinguts per part de la Guàrdia Civil abans del seu trasllat a Eivissa, on passaran a custòdia de la Policia Nacional.
Pel que fa a l’espai modular del port de Palma, tindrà una superfície aproximada de 600 metres quadrats i servirà per acollir durant unes hores les persones migrants que es desplacen a la Península, moltes de les quals es dirigeixen a algun dels centres estatals del sistema d’acollida humanitària del Govern.
La musicòloga Bàrbara Duran publica "Cant i treball a Mallorca", una investigació sobre la música popular dels anys 30 a partir del quaderns de Baltasar Samper
'Elements, el batec de la vida' és la primera experiència immersiva de pagament que es fa dins un temple mallorquí, fusionant l'arquitectura sagrada i l'art digital
Javier Ureña ha explicat que els conductors ja conduïen vehicles de més de 3.500 quilos quan feien feina per a l'anterior empresa
Ferides sa mare i la padrina, que han estat traslladades a un centre hospitalari