X

Vaga de guionistes de Hollywood: entre exigir pujades salarials i el temor per una IA que afoni el sector

El guionista mallorquí Ernest Riera, membre del sindicat Writers Guild of America, parla de l'aturada d'escriptors cinematogràfics i de la televisió, que ja ha obligat a paralitzar gravacions i impedirà reescriure guions

05/05/2023

Vaga de guionistes de Hollywood: entre exigir pujades salarials i el temor per una IA que afoni el sector

Membres del Sindicat d'Escriptors d'Amèrica (WGA) es manifesten davant d'un cartell de CBS Television City a Los Angeles. / EFE - Caroline Brehman

17

“Sempre fa molta por entrar en una vaga, però en aquest cas val la pena”, diu Ernest Riera, guionista mallorquí que fa feina per la indústria nord-americana del cinema i la televisió i que participa des del 2 de maig de la vaga convocada pel Sindicat de Guionistes dels Estats Units (Writers Guild of America). Una aturada per reivindicar l’augment d’uns sous que “han baixat el 4% del 2018 ençà” i suposen “més del 20%” de pèrdua de poder adquisitiu en el context d’inflació de preus. I no només això, perquè també reclamen que els arribin les compensacions de reutilització de guions de sèries, pel·lícules i programes diaris, valorades en 600 milions de dòlars. Feia 15 anys que el sector no parava màquines per una reivindicació laboral.

En una entrevista a l’Informatiu Matí d’IB3 Ràdio, Riera afirma que “la indústria ha canviat moltíssim de la darrera aturada ençà, la gent ja no va al cine i les plataformes han entrat molt fort, són el nou lloc on fer doblers. Però l’augment de pressupostos no ha repercutit en una millora salarial pels guionistes”, exposa el creador de continguts illenc, per qui la previsió de la tendència inflacionista i la irrupció de la intel·ligència artificial suposa el còctel perfecte que situa el col·lectiu en la “molt difícil” situació en què es troba. No debades, explica que s’ha passat del 30% al 50% dels professionals treballant pel sou mínim garantit. “Hi ha molta oferta però nosaltres no hem obtingut una millora”, conclou.

Repercussions

La nova mobilització dels guionistes ja ha tengut efecte: “Molts de xous que s’escriuen a diari de gent que fa comèdia s’han hagut de cancel·lar perquè no tenien escriptors i els guions de sèries que ja s’han començat a rodar i necessitaran una reescriptura tampoc no es podran fer”, anuncia l’autor illenc. Es tracta d’un perjudici que els productors han mirat de salvar amb la compra de guions per avançat que els han de servir de reserva.

Als EUA hi ha prop d’11.500 professionals de l’escriptura de l’entreteniment de cine i televisió que aquests dies estan cridats a fer piquets davant de les seus d’empreses i estudis, sobretot de Hollywood i Nova York. Les desavinences han esclatat després de sis setmanes de negociacions entre el Sindicat i l’Aliança de Productors de Cinema i Televisió, que aplega vuit gegants de la indústria amb, entre d’altres, Netflix, Disney, Amazon, Warner Bros i Universal entre els seus membres.

L’anterior vaga, entre el 2007 i el 2008, va durar 100 dies i va causar pèrdues econòmiques per valor de 2.100 milions de dòlars a la indústria. Ara, algunes estrelles de Hollywood com Elizabeth Olsen, Amanda Seyfried i Rob Lowe, donen suport a la vaga i en alguns missatges a Twitter han denunciat que els responsables dels estudis i les plataformes tenen uns salaris altíssims mentre els guionistes, diuen, no poden pagar el lloguer.

IA i guionistes

Ernest Riera encara no veu la intel·ligència artificial (IA) preparada per escriure guions, però no descarta que no pugui passar aviat vista la seva ràpida evolució. “Jo ho he vist a l’hora de fer una sinopsis: li he donat una grapada d’idees de com s’havia de fer i el resultat ha estat ‘Ostres, tu!'”, exclama Riera. “Fa una mica de por, però mai no podrà substituir l’humà completament i el seu valor de l’escriptura. Això a una màquina li costarà”.

Ernest Riera, consagrat a Hollywood

A més de membre del sindicat americà de guionistes (WGA), Ernest Riera ho és del sindicat de guionistes de Gran Bretanya. En els darrers anys s’ha consagrat com a escriptor a Hollywood. El 2016, Riera va escriure “The Other Side of The Door” per The Twenty Century Fox, un producte distribuït internacionalment a 25 països i que recapta 14 milions de dòlars. Amb la confiança dels estudis ja assegurada, va coescriure la pel·lícula “47 meters down” per als germans Weinstein, un thriller que va ser el film independent més taquiller del 2017 als EUA.

Entre els seus treballs a Espanya, destaquen el documental: “Overbooking” sobre les consequències del turisme massiu a les Balears (segon documental més taquiller a tota Espanya en el 2019) i “L’Obra i els dinosaure”, amb els 50 anys d’història de l’Obra Cultural Balear com a tema i la relació entre llengua i poder (co-produït per TV3)

05/05/2023

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT