El Consell de Ministres extraordinari va aprovar el passat 16 de març la reforma de les pensions, que entra en vigor a partir d’aquest dissabte 1 d’abril. Aquest pacte augmenta els ingressos del sistema mitjançant les cotitzacions dels salaris més elevats.
Els punts clau són: l’augment de les pensions mínimes. L’acord principal a què ha arribat el govern espanyol amb els sindicats CCOO i UGT és que les pensions mínimes pugin al voltant d’un 22% en quatre anys, fins al 2027. I posa com a exemple un pensionista amb cònjuge a càrrec, un dels perfils més habituals, tendrà una pensió mínima de 16.500 euros anuals al 2027, un 22% més que ara.
En relació a les pensions màximes, la nova disposició transitòria exhibeix que la màxima de la pensió inicial contributiva des de 2025 serà la quantia màxima fixada per a les pensions del sistema l’any anterior, però es revaloritzaran amb l’IPC anual més un increment addicional de 0,115 punts percentuals acumulatius cada any fins a 2050, la qual cosa suposarà una alça aproximada del 3%.
L’altre punt clau és poder triar entre dos possibles còmputs, és a dir, poder triar entre els últims 25 anys cotitzats, com fins ara, o bé ampliar-los a 29 descartant els dos pitjors anys. Aquest règim dual del període de còmput s’establirà per als pròxims 20 anys i la Seguretat Social aplicarà sempre la que sigui més beneficiosa per al treballador.
I finalment, estan les mesures per millorar els ingressos de la Seguretat Social, i entre elles està la quota de solidaritat en les cotitzacions dels sous més alts.
La seva principal reivindicació continua sent l'equiparació salarial amb la resta dels treballadors públics del seu sector, i exposen que la mitjana de diferència de sou és de 500 euros
Actualment, l'Agència de gestió de fronteres de la UE té més de 220 agents desplegats a Espanya, principalment a les Canàries o a la costa sud peninsular