Incendi forestal descontrolat a Andratx: les flames han cremat unes 70 hectàrees
El vent fort impossibilita l'actuació dels mitjans aeris i l'Ajuntament d'Andratx ha habilitat la sala de plens per als veïnats desallotjats
És obra de la pintora plàstica Carolina Adán que s'ha inspirat en el còmic de la il·lustradora Susanna Martín
24Avui, en el catorzè dia de la guerra de Puntin, s’han aixecat moltes veus contra la massacre de civils i l’èxode de milers d’innocents, sobretot de dones amb fills i filles menors que fugen de les ciutats bombardejades d’Ucraïna. Però avui també hem vist com l’art esdevé un dels instrument més potents per denunciar les injustícies. A Inca, s’ha descobert un mural pictòric de gran format que ens recorda que fa més de setanta anys, desenes de dones refugiades malviuen amb els seus infants, als campaments de Palestina, la població refugiada més antiga del món.
Tot un símbol que Inca s’ha fet seu perquè no vol oblidar el drama de les refugiades de Palestina. Un mural pictòric de gran format que s’ha pintat a un dels carrers del centre de la ciutat, molt a prop del Teatre Principal, obra de la pintora plàstica Carolina Adán, ja pot ser contemplat per tothom que hi transiti. Una pintura figurativa prou pedagògica amb símbols com la clau (que obre les ciutats i tomba les fronteres) i la porta en forma de mihrab que s’inspira en un còmic sobre la situació inhumana de les refugiades palestines i les seves famílies, obra original de la il·lustradora Susanna Martín. L’artista, Carolina Adán ha destacat dos símbols de “gran rellevància a la pintura com la clau i la porta que emula el mirhab”.
Una pintura mural, urbana, que s’inspira en el còmic en paper “Enderrocant murs. Historietes de dones valentes a Cisjordània” que també es pot descarregar a través d’un codi QR que s’ha imprès al mur d’aquest espai d’Inca. Una mostra artística que pretén remoure les consciències sobre el drama dels refugiats, en el cas de Palestina, el conflicte que fa més anys de dura. Maria Lozano, tècnica d’Educació ciutadana de l‘Agència de Nacions Unides que atén més de 5 milions de persones refugiades als assentaments de Cisjordània, explica que “el mural i el còmic són accions de sensibilització col·lectiva”.
L’Agència de les Nacions Unides va entrar en el terreny l’any 1950. Des d’aleshores, actua a cinc àrees, com Jordània, Líban, Síria, la franja de Gaza i Cisjordània. Ofereix serveis a més de 5’7 milions de persones que han hagut de fugir del conflicte a Palestina, el grup de població refugiada que ha romàs en l’exili més temps. És a dir, devers un 40 per cent, de la població refugiada de llarga durada del món. Avui el conflicte d’Ucraïna ha marcat també la presentació d’aquesta pintura mural. L’inquer, Xavi Colom ha recordat que “la fugida de milions de famílies ucraïneses que veim aquests dies a totes els mitjans, no ens ha de fer oblidar altres situacions inhumanes com la de Palestina”
D’aquesta manera ambdues propostes artístiques, la pintura mural i el còmic són eines que pretenen despertar l’esperit crític dels ciutadans que se senten interpel·lats per l’art urbà, però el còmic també esdevé un recurs pedagògic a les escoles. Per això, l’Agència de Nacions Unides amb col·laboració amb la Conselleria d’Afers Socials, faran arribar el còmic en paper als centres educatius i biblioteques. L’artista plàstica, Carolina Adán, assegura que “l’art és una de les eines més transformadores de les consciències”.
El vent fort impossibilita l'actuació dels mitjans aeris i l'Ajuntament d'Andratx ha habilitat la sala de plens per als veïnats desallotjats
Es tracta del projecte que coordinarà Inca Mallorca Solidària i que està previst que al llarg d'un any es facin les feines fetes per voluntaris
Redueix a 80 i 130 els cavallers de la colcada i no permetrà inscriure pagesos menors de 14 anys
Els treballadors de l'empresa funerària municipal de Palma han tengut un bon ensurt quan han vist que el cos de la dona es movia