X

“El meu esforç més gran era passar del llit al sofà i del sofà al llit”

Na Joana, després de superar una depressió, és psicòloga i coordinadora del programa de Benestar Emocional de l'Associació Gira-Sol i haver-la patit li permet ajudar els altres

13/01/2026

“El meu esforç més gran era passar del llit al sofà i del sofà al llit”

59

Vos presentam na Joana. Fa dos anys va patir depressió i l’ha superada. Ara és psicòloga i coordinadora del programa de Benestar Emocional de l’Associació Gira-Sol. Haver patit depressió li permet ajudar els altres. En els darrers anys hi ha hagut un augment de casos d’aquest trastorn, especialment entre la població jove i les persones majors.

Quins són els senyals o símptomes que poden indicar depressió? Són diversos i no es poden subestimar. Per exemple, hi ha la pèrdua d’energia i la fatiga i els canvis en la gana o en el son. Un altre seria si la persona s’aïlla del seu entorn, també si té sentiments de culpa o desesperança. Generalment, un altre indicador és la pèrdua d’interès en activitats de les quals abans es gaudia. Finalment, els més evidents, són els pensaments d’autolesió i suïcidi.

Amb la tristesa com a coixí, la medicació i la teràpia, na Joana diu que, per molt que no ens és agradable, cal passar aquest camí fosc. Ella ho va fer acompanyada de la música: “És vera que vaig connectar molt amb una cançó que es diu ‘Deixa’m que caiga’, del grup Zoo.”

I només deixant-se caure, n’ha pogut sortir a poc a poquet. I és el missatge que vol llançar a qui ara pot viure una situació semblant a la seva. Ella, com a psicòloga, ha après molt durant el trastorn. I si es retrobàs amb la Joana que fa dos anys es va esvair, li diria “que es deixi caure, que no passa res per mostrar-se vulnerable, no passa res per no estar sempre al cent per cent per a la resta” i que “és important cuidar-se i deixar-se cuidar, sobretot”.

Notícies relacionades >

Comentaris:

(*) Camps obligatoris

EL MÉS LLEGIT